Laminat på MEGET gammel plankegulv

Hej,

Vil høre om nogen kan give et godt råd.
Haves:
En lejlighed med gammelt plankegulv, der knirker helt forfærdeligt og ser ud af H til.
Ønskes:
Lyst laminat til en billig penge.

Fakta:
Plankerne i det nuværende har ret store mellemrum - nogen steder næsten 1 cm - og mange af plankerne er også nærmest runde på overfladen. (buet).
Ud fra det jeg har læst mig til her på siden, så må der max være ujævnheder på 2 mm pr m2.
Dette krav kan det nuværende gulv ikke overholde.

Hvad gør jeg:
- Smider nogen gulvspånplader ovenpå?
- Brækker det gamle plankeguv op og ligger gulvspånplader?
- Sliber det nuværende plant med en gulvsliber?
- Andre forslag?

Håber på et par gode råd.

Mvh
Dennis

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bedste løsning vil nok være at brække det gamle gulv af og lægge spånplader, for selvom du sliber gulvet ned så det er ret, vil det altid knirke.

V.h.  Håndværkeren.
Hej du.

I min gamle lejlighed knirkede gulvet også.
Selve gulvet var fra byggeriets ungdom, og det kunne ses ved fodlister som efterhånden gabte op til en cm ned mod gulvet, grundet de mange slibninger.
Fodlister og gerigter var fra gammel tid. Vinduer skilftet men stadig holdt i stilen.
Derfor ville det også ærge mig at skifte et solidt gulv ud med nyt.

Vi fandt så ud af, at når vi vaskede det holdt det op med at knirke. Og her taler vi ikke gulvvask med 100 liter vand. Bare en almindelig moppe med sæbevand. Og derefter en god udluftning.
Dog knirkede gulvet stadig ved nogle af dørene.

Alternativt kan du prøve med nogle tæpper...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg ville også mene at det var ærgeligt at brække det gamle gulv op. Det er også noget som efterfølgende ejere kunne blive træt af. Jeg havde også problemer med knirkende gulv i min gamle lejlighed, og jeg bankede alle sømmene ekstra ned med en dyknagel - det hjalp rigtig meget!

Hvis du stadig vil have laminat på gulvet, så ville jeg lægge spånplader oven på det nyværende gulv og så lægge laminatet oven på det spånpladerne. På den måde har du stadig det gamle gulv nedenunder, hvis du vil gå tilbage igen.

Mvh
/Thomas
Hej,
Tak for svar.

Hvis jeg ligger spånplader oven på det nuværende og derefter laminat, vil det så stadig knirke som en sindsyg?
Og hvis jeg vælger den løsning, skal jeg så ligge noget mellem nuværende gulv og spåplader, og mellem spånplader og laminat?
Derudover, er det nødvendigt at slibe gulvet af inden man sætter spånpladerne på? Man kan vel risikere at det er så skævt, så selv spånpladerne vil gabe i samlingerne hehe.
Mvh
Dennis
Jeg ville få en gulvmand ud for at vurdere kvaliteten af plankegulvet. En professionel gulvsliber skal ikke bruge mange sekunder på at se om gulvet kan gøres pænt. Hvis han siger at gulvet skal skiftes - så vil jeg ikke have betænkligheder med at fjerne det gamle gulv. Ellers vil jeg beholde det gamle gulv - alene af hensyn til gensalgsværdien af lejligheden.


Husk: Rigeligt med ølpauser.

Annonce
Jeg vil til mit forsvar lige påpege at lægges der en spånplade på det gamle gulv og så en laminat ovenpå igen. Vil du sandsynligvis få nogle problemer omkring din døre. En gulvspån plade er 22 mm. og laminaten 8 mm. det giver 30 mm. = 3 cm. det er de færreste gamle dørtrin der er så høje !
Jeg har lige fået lagt 11mm osb plader på mine gulvbrædder, og skal så have en 9mm clickgulv oven på, der skal også 3 mm trindæmpning i mellem.
Men der er heller ingen dører der åbner ind i stuen.
Men det giver også 23 mm ekstra på gulvet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis