Spiselige svampe?

Under indtryk af disse for vort land så onde og trange krisetider, fik jeg den ide, at jegmåske kunne høste de viste svampe til et større gæstebud, vi skal have senere på måneden.
Er det en god ide?


Med venlig hilsen
ktm

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle svampe kan spises, de har bare forskellig virkning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Nu kommer det jo an på, hvad det er du vil opnå med at anvende disse svampe?

Man skal altid være forsigtig med at sige noget med 100 % sikkerhed, derfor vil jeg, ud fra billedet, nøjes med at komme med et bud:

Skællet Stilkporesvamp.

Hvis det er en sådan, så har du flere muligheder:

1. Hvis du vil slå dine gæster ihjel, skal du vælge en anden svamp
2. Hvis du vil overbevise dem om, at du ikke fatter en meter af svampe og kogekunst, skal du bare bruge denne svamp.
3. Hvis du vil servere svampe der smager godt, skal du først alliere dig med en svampekyndig person, eller handle det nødvendige i supermarkedets grøntafdeling.

Igen siger jeg "hvis" det er den ovenfor nævnte svamp. Der findes vist nok ca. 1600 forskellige svampearter i DK, så det er lidt svært at ramme rigtigt.

Jeg samler selv svampe, men holder mig til de få arter jeg er 100% sikker på... når jeg så bliver bedre, kan jeg jo udvide sortimentet.... det synes jeg er en god indgang til svampeverdenen...

God fornøjelse med gæsterne.... jeg kan heldigvis ikke komme


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Njaaaee, jeg havde jo egentlig ikke spekuleret over virkningerne, men de er bare så store, flotte og kraftige, at jeg formoder der er flere kilo.
De vokser, som det måske anes, på en poppel, som skal beskæres. Derved opdagede jeg svampene og så straks en mulig fødekilde. "Stilken" på den største er vel 15 cm i diameter og ligner en gren fuldstændig. Jeg har aldrig set så kraftig en svamp, ud over støvbolde.

Jeg tror du har ret Jbr, når jeg forfølger navnet på Google, tyder alt i den retning. Den angives som værende til at spise fsv ang. randene på nye skud, men får ikke det bedste skudmål med på vejen!

Det kan da godt være, at jeg skal holde mig til mere gængse fødevarer!

Men hvad værre er, at jeg læste mig frem til , at det er en ret skadelig svamp, der svækker træet, og lige netop det træ ud af 5 står, så det kan komme til at true mit værksted
Så er der nye spekulationer og udgifter


Med venlig hilsen
ktm

 

det er faktisk muligt at dyrke din egne champignoner, du kan bygge en kasse, som et højbed, deri kommes spagnum og kompost, og  bundene (roden) fra champignons fra din lokale købmand og voila næste sommer vil de vælte op

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Hallo Henrik S.

Det var dog et rigtigt guldkorn... det må prøves... men skal det gøres nu eller til foråret???


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
ved det ikke, kender en der gør det, tror nok han bare smider de afskårne dele tilbage i bunken igen, det blir ikke hvide champignons når de står i det fri, de er kun hvide pga. de dyrkes i mørke.
de blir lidt brune i det, har prøvet dem de smagte himmelsk.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Er de brune ikke dem der sælges som markchampion til en lidt højere pris?
Jeg er også noget betaget af ideen om at smide myceliet fra købechampions ud under f.eks. tomatplanterne eller et andet "fredeligt" sted.
Jeg lod være med at æde svampene fra mit poppeltræ!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, den med markchampinon er vist god nok... smart trick iøvrigt... gi´ dem lidt lys og kald det noget andet og x så prisen med 1.5

Tror det var en klog beslutning at droppe de der svampe fra popplen.
Og hvis du laver den med roden fra de brugte svampe, ja så kan du jo invitere gæster til gratis svamperet næste sommer

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg har en meget stor gruppe med rhododendron. Gad vide om ikke man kunne hælde mycelie fra champion ind under den?
Hvis ellers skidtet ikke går ud pga den lange tørkeperiode vi har haft

Jeg skar svampene ned fra træet og har dem stadig liggende, og det kunne ellers være lidt sjovt at lave en skål med disse og lade som om vore 30 gæster skulle have det som aperitif. Tror nu nok jeg lader det blive ved tanken!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror jeg ville vælge, at have svampene i et afgrænset område i min have, feks. i en krukke, halv tønde, eller et højbed. Sådan nogle har det med at brede sig vildt..så....

Du kunne evt. tørre svampene du har høstet på popplen og anvende dem i brændeovnen. Det gjorde man tidligere med fyrsvampene... måske kan dine svampe bruges til dette formål også... og så er der jo stadig økonomi i projektet...

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis