Uisoleret betongulv, strøgulv

Hejsa,

Jeg overvejer at lægge et strøgulv i min kælder ovenpå mit uisolerede betongulv og så isolere mellem eksisterende uisolerede betongulv og det nye trægulv på strøer.

Opbygning nedefra og op:
1) Jordbund
2) 10cm betongulv
3) Isolering mellem strøer
4) Dampspærre (eller skal den være mellem betongulv og isolering?)
5) Nyt trægulv

Kommentarer og ideer og input modtages med glæde
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke godt , der burde støbes nyt gulv med isolering
men hvis du ikke vil ofre det , er din opbygning god nok , dog ville jeg vælge at lægge dampspære neders og op af væggen bag fodliste ( vigtigt at den er HELT tæt )
reglerne siger godtnok dampspæren skal op under gulvet , men i dette tilfælde er det bedst i bunden

MVH
gulvmontøren
Tak for svaret

Er der ikke en risiko for at der kan opstå kondens ved dampspærren pga. det kolde betongulv under dampspærren og den varmere isolering ovenpå. det vil vel ikke være så sandsynligt hvis dampspærren ligger mellem isolering og strøgulv da temperatur forskellen vil være mindre?

Jeg overvejer faktisk at udlægge aluplader til gulvvarme på strøerne, nogen erfaringer på det område?
Generelt frarådes det at anvende trægulve i ældre kældre.
Jeg vil derfor anbefale klinker.
ikke lige den store erfaring med aluplader
hvor meget plads har du til isolering
Jeg har netop fjernet et 60år gammelt ferniseret trægulv hvorpå man havde limet et gulvtæppe, gulvet var monteret på strøer som lagde på et lag pap, så det kan åbenbart godt fungere med trægulv i en kælder
 

Der er cirka 15cm til isolering ovenpå det eksisterende betongulv.

Jeg havde forestillet mig noget lignende det her
http://www.roth-nordic.dk/pdf_dk/gvd-24.pdf

Annonce
så burde det være muligt , men du må finde nogen der har erfaring med de aluplader , og sørg lige for at gulvet er lavet til gulvvarme , ikke alle gulve kan klare det
Hej Koludabyg,

Jeg har godt set systemet fra Uponor og du har ret det er lige præcis selvbærende varmefordelingsplader(Uponor Gulvvarmesystem 20) jeg kigger på, http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1896

Min tvivl handler om hvorledes jeg skal opbygge det, jeg har et uisoleret tørt betongulv i min kælder og jeg vil ovenpå det bygge et nyt gulv som meget gerne skulle være et trægulv med gulvvarme, jeg har ca. 15cm at gøre godt med i højden. Jeg tænkte mig at lægge strøer ovenpå betongulvet opklodset på pap eller plastik med afstand 600mm og isolere imellem dem, ovenpå vil jeg lægge varmefordelingspladerne og ovenpå dem et nyt trægulv, men der skal jo være en dampspærre, men skal den være mellem det gamle betongulv og isoleringen eller ovenpå isoleringen eller....?
En evt. damspærre skal lægges oven på isoleringen.

Men nu skal du passe på med at smide mere end 50 mm isolering oven på et betongulv, specielt når det er uisoleret.

Deruover burde det også lægges en fugtspærre oven på dit betongulv, men en fugtspærre der samt en dampspærre oven på gulvet, ville holde evt. fugt indespærret.

Som sådan er konstruktionen lidt risikofyldt, desværre.....

Jeg ville nøjes med en tættapet fugtspærre mod betonen, som føres helt op over gulvet, også droppe dampspærren mod gulvet.
Hej Koludabyg,

Tak for input,

Jeg har netop læst mig selv gråhåret på Uponors hjemmeside hvor de netop anbefaler 50mm isolering på uisoleret betongulv samt tager forbehold for fugtvandring i betongulv, det harmonerer meget godt med dine råd :-)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis