Aptering.


Hej L-D-S ere.

Hvad bruger jeg til noget mahoni finer/plader som har fået fugt, og derved blevet mørkt/sort, findes der et produkt som er godt til det.

Jeg takker for svar.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må først fjene evt. lak. Oxalsyre vil fjerne de mørke pletter, men ikke nødvendigvis til samme farve, som det omkringværende.
Her må du så prøve dig frem med bejdse, til du har den . I en båd er det vigtigt at, alle snitflader i finér forsegles med epoxy, så vandet ikke kan trænge ind. Og det skal gøres omhyggeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Lynæs.

Tak for dit svar, fint takker,  jeg hørte i sommers på både-broen (Amtoft) om noget som hedder ovatol eller noget i den retning.
Men det kan selv-følgelig være noget helt andet, måske er det lak, --- ja ved det ikke.  
Men fint med oxalsyre, hvis jeg må spørge igen hvilken blanding (styrke - - - % ) ?.
Er lidt u-vidende her på dette felt (også vil nogen måske mene). ha- ha.
M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Blandingforhold er beskrevet på dåsen, ovatrol er en slags olie/lak. Men der fås mahognybejdse og gå nu forsigtigt frem, hellere et par gange tyndt end for meget første gang,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis ikke der er lak på dit ramte område, så har Hempel lavet et produkt der hedder "Teakrens", som er noget pulver der sammen med vand gør dit område rent. Produktet er en slags skurepulver til Teaktræ - indeholder sikkert oxalsyre.
Jeg har selv brugt det for en 7-8 år siden.
Mukker.

Takker for tippet, dejligt med noget viden.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvis du skal bejdse så prøv at gå ind på dfæl hjemmeside og kik under tips der er opskriften på hjemmelavet bejdse den er super god og nem at arbejde med og giver meget flottere glød end de færdigkøbte

der er altid solskin bag skyerne

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også