Olieforbrug

Hej alle sammen.

ville lige høres jeres mening om følgende.

jeg har en hyundai getz 1.5 cdri der nu har kørt 100.000 km. her de sidste 10- 15 tusinde km er den begyndt at bruge en del olie. begyndte at føre kontrol med det ved olieskift ved 91000 km og på små 9000 km har den brugt noget der ligner 0.3 liter olie.

den kører på 5-w30 olie af mærket mobil 1. og jeg kan ikke se nogen antydning af utætheder nogen steder.

mit spørgsmål er om det er et olieforbrug der er rimeligt eller om jeg skal kontakte hyundai for rep. kan læse i instruktionsbogen at den må bruge 0.5 liter på 1500 km eller 1000 km ved hårdt brug.

glæder mig til at høre jeres mening.

med venlig hilsen 

Søren

Søren Hansen

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig. Det omtalte kan ikke kaldes olieforbrug. En 5-30 olie kaldes også en longlife olie, og det er en noget tynd olie. VW og Audi kører jo longlife intervaller med olieskift/service hver 20-30000 km, men bruger da også ofte 1 liter olie imellem skift, så 0,3 på 9000 km er da ikke noget at være ked af
Hej SørenHansen.

Det er helt normalt efter hvad jeg har erfaret, selv nye biler har efter afgørelse hos Importørerne måtte bruge op til 1 Liter olie pr 1000km, så 0,3 Liter på 9000 km er ingenting at regne for noget, det som du har målt er nok det der er blevet brugt til smøring af cylinderne.

Hvis bilen kun er brugt til korte ture, kan der dannes kondensvand i olien nede i bundkarret, kører man så pludselig en lang tur på den gamle olie, med kondensvand i, damper vandet væk og olie nivaeuet kan falde drastisk.

Din bil er nok bare kørt til, ellers kan der måske fyldes en 10-30W olie på, men kun hvis det står skrevet i brugsvildledningen.

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
Hej alle.

Tak for jeres hurtige svar. kører masser af lange ture. de 100.000 er faktisk nået på 2.5 år. og har selv undersøgt om der kan hældes en 10-w30 olie på. det må der gerne men kun hvis man ikke belaster bilen hårdt eller kører lange ture eller med høj hastighed. foreksempel motorvej.

så må nok leve med den smule olieforbrug den har fået.

med venlig hilsen søren

Søren Hansen

Du skal forsate at bruge den olie du har brugt til bilen det er den bedste olie på markedet og det er intet 0,3 l på 9000 km.
selv bruger den olie og kan kun anbefale MOBIL 1 ESP 5/30 .
www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

Som der bliver sagt, så fortsæt med den olie. 0.3 liter er ingenting i forhold til mange andre biler.. og så på 9000 km. 10w-30 er tykkere i kold tilstand, så din bil vil blive gladere for 5w-30

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Annonce
hej alle sammen.

det er alle tiders med jeres hurtige og gode svar. det er en stor hjælp.

men ja har også fundet frem til den får lov at køre videre. den mobil 1 esp som den kører med nu har da også ummidelbart fungeret meget fint. men tror ikke det bliver den næste gang. for nøj hvor er det dyrt at købe. før fik jeg det gratis gennem en der havde det på sit arbejde men han blev desvære fyret. tror det bliver noget fra nettet der vist sku være ligeså godt. ligger lige et link.

http://www.oil-shop.dk/pi/Fuchs_Titan_GT1_5W_30_4_L__1726_396.aspx

med venlig hilsen

Søren

Søren Hansen

Når du skifter olie type kan det sker at du får mere olieforbrug på din bil.

www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

Jeg ville nok vælge en olie fra en kendt producent, Bilka har tit tilbud på Shell olier.
har også kigget på meget forskelligt.

men ham min kammerat hvor jeg fik mobil olien fra har sagt god for kvaliteten på den fuchs olie jeg har kigget på. Han siger det er det alle nye mercedes(det arbejder han med) og har han hørt og bmw vw og audi bliver leveret med fra fabrikken. det skriver de i øvrigt også på sælgerens hjemmeside.

og på tyske hjemmeside er det i samme pris som castrol shell mobil osv.

eneste spørgsmål er om det stadig kan betale sig når der er lagt 60 kr på i forsendelse :-)

og man tror det er løgn men maskinen i sådan en lille gets skal have 5.3 liter olie. :-)

mvh søren

Søren Hansen

Ellers er der www.oliebiksen.dk. Super service, og fine priser.

Han handler primært med Castrol. http://www.oliebiksen.dk/shop/5w-30-24c1.html

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis