MACH 3

Hjælp
Det store spørgsmål er hvor henter jeg MACH 3 til min cncstyring  ???

på forhånd tak

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Hjælp Det store spørgsmål er hvor henter jeg MACH... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har altid brugt Mach3/Gcode mm. Det burde virke generalt.

Det virker med Meshcam og Vcarvepro.

Mvh Adam
Det er postprocesoren/ den fil jeg gemmer mine cam tegninger i med f.eks Vcarve pro, så de kan fræses med mach3.

Hvis der er noget som ikke passer, er det nok fordi jeg har været lidt fraværende mht CNC.


Mvh Adam
Hej Adam

Jeg spørger "Hvad er "Mach3/Gcode mm" ?
fordi den jeg bruger hedder "mach2/3 Arcs (mm)(*.txt)" kunne jo være din er bedre ? :o)

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge

Ja, den fræser mine tegninger ud. Jeg ved ikke om den slags kan være bedre eller dårligere. Hvis maskinen fræser og overholder mål, så kan det ikke være helt ved siden af:-)

Jeg har brugt Gcodes, bare fordi de andre muligheder ikke siger mig noget og det virker :-) Ikke fordi jeg har forstand på det og kan se hvad der er bedst.

Mvh Adam
Annonce
Vi snakker forbi hinanden...
Jeg bruger også VCarve pro / Aspire. og den PP jeg bruger hedder mach2/3 Arcs (mm)(*.txt)

Du siger du bruger VCarve Pro, men siger din PP hedder Mach3/Gcode mm.. Så den jeg egentlig efterlyser er hvor du finder den?

PP har jo egentlig ikke noget at gøre med om Mach3 overholder de mål der skal fræses... det er Mach3 der ordner den del af sagen når du har fortalt den hvor mange step/mm den skal køre.

Men det en PP kan gøre er at få Mach3 til at køre så optimalt som muligt, derfor kan der være stor forskel på hvordan f.eks VcarvePro "oversætter" værktøjsbanerne til f.eks Mach3 :o)

Håber det giver mening?

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Nu er jeg med.

Som sagt har jeg været lidt fraværende fra min hobby. Det hedder bare Gcode (mm) (*.tap) i Vcarvepro og det er det eneste jeg har prøvet.
Sorry for forviring med Mach3.

Det er bare fordi jeg anede ikke en pind om cnc i starten og så at Lazy Cam filer er *.tap filer alle sammen, så har jeg bare brugt dem lig fra begyndelsen. Om det er bedre eller dårligere end dem du bruger, ved jeg ikke.


Mvh Adam
Lige for at springe over til noget andet vedr. MACH3. Opsætningen af limit/home samt mach3´s indbygget softlimits.
Jeg kører pt med min softlimit aktiveret så den stopper inden den rammer mine limit kontakter. Alle limit kontakter er pt. serieforbundet sammen med mit nøstop, så at mach3 stopper når de er bliver deaktiveret, da jeg kører "NC" på dem alle.
Jeg vil nu gerne bruge 3 af mine limit kontakter som home, og kan se på de videoer på mach´s hjemmeside at man kan gøre det. Jeg har dertil tænkt mig at koble 3 af mine limit i plus retningen i serie sammen med mit nødstop til mit bob i indput #10. de 3 andre kontakter som er til minus men sammentidig skal bruget til home kobler jeg i serie sammen til bob indput #11. På den måde skulle jeg kunne styre både et home samt et limit signal fra samme switch som jeg forstår det.
Spørgsmålet er så om man skal bruge sin softlimet også. Kan ikke lige se hvordan man kan koble den på også, da man ikke vil kunne komme ud og home hvis man skal have sin softlimit til at stoppe akserne inden de rammer limit.
Limit er jo ens sidste værn mod at fræseren kører af sporet. Er der ogen der ved noget om der, og evt selv har en ligende konfiguration derhjemme.

mvh. Kim

tror godt du kan få det til at køre med soft limits, den sætter du efter dine home, således at hvis den pasere dine home switch fanger din softlimets X-Y eller Z og stopper. Grunden til at mange køre med faste switch på X Y og Z er at de ikke stoler på softwaren og gerne vil have det rent mekanisk. Jeg selv køre kun med Home og har sat mine softlimit til at stoppe maskinen hvis den paser dem. Faktisk kan du jo så nøjes med en indput i stedet for 2

Jeg har også en code til mach3 som gør at den køre frem til nogle bestemte kordinater når den har Ref all home.

Mvh.

Mike
Hej Mike,

Tak for svar.. I det her tilfælde vil jeg bruge 6 switches i alt. 2 til min X akse, 2 til min Y og 2 til Z. 3 af de samme switches skal kunne fungere som home switches, hvilket er derfor at jeg bruger to indputs i mit bob. Jeg så en video på mach´s hjemmeside hvor de opdeler det som her, for at få en limit switch til at fungere som home også. Men de viser ikke hvordan man connecter det sammen.
I dag har jeg sat min limit switchs uden for mine soft limits, som så stopper maskinen inden den kommer derud. Men så kan jeg ikke home ved hjælp af kontakterne. Det hele kommer sig af at hver gang jeg starter maskinen op, er mine softlimits forskudt, og så skal jeg indstille dem hver gang.
Ved du hvad jeg skal gøre for at den ikke glemmer sine kordinater? Så kan jeg nemlig godt bruge softlimits på lidt den samme måde som du bruger det.

mvh. Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis