Lægning af fliser i køkken

Hej,

Jeg håber der er nogen "derude" som kan hjælpe mig med gode råd/vejledning til mit kommende projekt.

Jeg skal have revet mit køkken ned og efterfølgende have fjernet de fliser som ligger nu. Der er tale om et rektangelt rum som i begge ender støder op mod et trægulv.

Mit spørgsmål er så hvordan starter man? Fruen vil gerne have, at fliserne ligger på "spidsen". Skal man starte med en halv flise som støder op mod trægulvet eller skal en hel bruges? Fliserne vil være enten 30x30 eller 40x40.

Skal man lægge en stribe i midten og kan ud fra denne til begge sider eller skal der lægges en række fra væg til væg og derefter videre med næste række osv.?

Min egen plan var at finde midten af rummet og mærkere denne med en streg og lægge fliser op langs denne streg og efterfølgende lægge fliserne ud til hver side herfra. Men igen starter jeg med en hel eller en halv? Samlingen mellem trægulv og fliserne bliver skjult med en aluminiums liste.

Håber på lidt gode råd/vejledning - på forhånd tak.

Mvh
Global
Hej, Jeg håber der er nogen "derude" som kan... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Global.

Du er nødt til at komme ned til plan bund for at få et pænt slut-resultat.
Men du kan måske lægge lidt på så du kommer op over det lag som genere  i stedet for at slibe af, hvis der ellers er plads til det.
Brug evt. selv-nevilerende hvis du kender dette produkt, så får du også en hel vand-ret bund at lægge klinkerne/fliserne på.
Så du må jo vurdere om det er lettere at slibe af end at lægge et lille lag på.
Det er den måde jeg lige u-middelbart kan se du kan anvende.
Vi ser frem til at se processen og resultatet, af dit arbejde.
M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej igen Global.

Hvis du har plads i højden i dine døråbninger, kan du bruge selvnivelerende gulvspartel.
Gulvspartel som kan købes i 25kg sække i trælasten.
Det er et stort og beskidt arbejde at slibe al det gamle fliseklæb af. Så jeg håber du kan undgå det.
Derudover vil det være ret uklogt hvis du feks. har el-gulvvarme.

Håber du får et godt resultat

MVH
Mureren
Hej,

Tak for svarene.

Desværre er der ikke plads til, at jeg kan lægge et selvnivellerende lag på så det må nok blive den beskidte måde ved, at slibe limen af til fruens store irritation .

Fliserne vil så komme til, at ligge for højt i forhold til mit trægulv og det skulle jo gerne være plant.

Så er jeg ude i en stor beton fræser/sliber eller kan mindre gøre det evt. noget håndholdt ? (tager nok længere tid). Det er ca. 2 mm der skal af på ca. 22 kvm.

Mvh Global


Bare et forslag til at komme lidt nemmere om ved det.
Læg en bord hele vejen rundt til at tage de "skæve" mål.
Det var ikke mit problem, men jeg lavede det bare, fordi jeg synes det ser pænt ud, og fordi jeg har tilsvarende farve fodpanler, så overgangen fra gulv til væg med skæve kanter så mindre iøjnefaldende ud.
Jeg målte alt ud fra et absolut midtpunkt og lagde fra en start 3 rækker fliser med flisekryds, så intet kunne skride i målene, og det holdt hele vejen!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en stærk fornemmelse af at folk taler forbi hinanden her.
Når spørgeren nævner at fliserne skal ligge "på spidsen", så mener han nok at fugerne skal være diagonale, eller?
Hvis det er tilfældet skal man IKKE starte fra midten.
Vi venter på et svar...

Bent.

Annonce

Hej,

Fliserne skal ligge på spidsen som en ruder i et spil kort - håber det forklare hvordan de skal lægges.

Forstod jeg det ret, at hvis jeg gør det så kan jeg ikke starte fra midten fik svar om, at jeg skulle måle rummet ud så jeg fandt midten og derfra starte. Først lægge dem op så jeg ser hvor jeg får de største skæringer i sider og ender.

Jeg kunne enten lægge spidser af flisen op til midter punktet eller lægge flisen så midten af den var over det midter punkt jeg måler ud.

Når jeg har målt midten ud og valgt den model som giver de bedste afslutninger i sider og ender kan jeg så lægge fliserne langs denne linie og derfra ud til siderne?

Findes der andre alternativer en kryds eller snor når jeg lægger fliserne med hensyn til den fuge der skal være der - fuge størrelse kender jeg ikke endnu - det er fruens afdeling.

Kan man evt. bruge afstandsklodser? For år tilbage skulle jeg også lægge fliser men det gav mig lidt problemer da kryds og snor lige som gled ind under stenen men det må skyldes for meget lim så flisen ikke lå helt ned til gulvet eller ? De skal vel trykkes/bankes ?

I et tidligere svar skulle jeg lige tage en flise op for, at se om der er kontakt på hele fladen til gulvet for, at undgå "luftrum" under flisen men skal jeg gøre det ved alle eller bare en enkelt flise eller med jævne mellemrum tage et tjek ?

Langt svar som jeg takker for I gider læse og svar på.

Mvh
Global

Ja Global der er mange forskellige måder at lægge fliser på for at sikre sig at de lægges i den rette vinkel.

Det jeg gør i mit daglige arbejde er at måle rummet op giagonal så har du midten.
Derefter går jeg udfra flisestørrelsen, og måler antal fliser ud til alle 4 vægpunkter.
Så ved jeg, da jeg ønsker lige store skæringer langs mine vægpunkter, at jeg måske må
flytte mit midtpunkt, lidt op eller lidt til siden.
Når dette er gjort, bruger jeg kritsnor til store rum, eller en retskinne til små rum,
så jeg har en retningsgiver når jeg begynder lægningen.
Den første række fliser lægger jeg fra midten og op til endevæggen, først mod højre og derefter mod venstre. Det var det første halve gulv.
Derefter kan resten lægges baglæns mod udgangen af rummet.
Brug en retskinne eller lang loddestok medens du lægger de enkelte rækker, så "løber"
fugerne ikke for dig.
 
Held og lykke.

MVH
Mureren

Hej,

Så er alle ca. 22 kvm slebet rene for gammel lim hvilket var et mega svineri. Men jeg kan nu se at gulvet desværre ikke er lige  så nu er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre. Der er ikke plads nok til selvnivellerende da jeg så kommer over gulv højden når flisen lægges.

Så er der muligheden for, at slibe hele området hvilket jeg vil betale mig fra - nogen der kender nogle firmaer?

Så overvejede jeg bare at komme mere lim under men er ikke sikker på det er den bedste idé. Hvis man kan dette hvad er så max antal mm man kan lægge under?

Gulvet "falder" ud mod vores gang hvorefter det faktisk bliver lige igen. Så der er desværre et niveau forskel mellem køkken/gang.

Alle råd er velkomne.

Rigtig godt nyt til alle.

Mvh
Global

hej

jeg har lag ca 80 m2 natur skiffer brud, som svingede i tykkelsen moske 10 mm eller mere, så jeg har virkelig meget stor svingning på hvor meget klæb der er kommet under...
ved ikke om det er den rigtige løsning men det virker, op til en 10-12 mm jeg brugte LIP multiklæb

og til alle der ønsker sig natur skiffer brud... kan ikke anbefales det er et kæmpe stykke arbejde... men det er nu blevet meget flot

alt mulig mand

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis