Lægning af fliser i køkken

Hej,

Jeg håber der er nogen "derude" som kan hjælpe mig med gode råd/vejledning til mit kommende projekt.

Jeg skal have revet mit køkken ned og efterfølgende have fjernet de fliser som ligger nu. Der er tale om et rektangelt rum som i begge ender støder op mod et trægulv.

Mit spørgsmål er så hvordan starter man? Fruen vil gerne have, at fliserne ligger på "spidsen". Skal man starte med en halv flise som støder op mod trægulvet eller skal en hel bruges? Fliserne vil være enten 30x30 eller 40x40.

Skal man lægge en stribe i midten og kan ud fra denne til begge sider eller skal der lægges en række fra væg til væg og derefter videre med næste række osv.?

Min egen plan var at finde midten af rummet og mærkere denne med en streg og lægge fliser op langs denne streg og efterfølgende lægge fliserne ud til hver side herfra. Men igen starter jeg med en hel eller en halv? Samlingen mellem trægulv og fliserne bliver skjult med en aluminiums liste.

Håber på lidt gode råd/vejledning - på forhånd tak.

Mvh
Global
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Global.

Må jeg foreslå at du tegner dit køkken (gulv-plan) på et stykke ternet papir. I et eller andet målestoks-forhold eks. 1 tern svare til 10-20-3o cm.
Hvis dine gulv-klinker er 30x30 vil målestoks-forholdet nok være lettest hvis du bruger Hver tern = 30 cm.
Eller hvad du nu vælger- så kan du jo tegne dine fliser ind på et stykke smøre-brøds-papir oven på dine tern og se hvordan det kommer til at se ud, du kan jo af-prøve flere gange hvordan det vil komme til at se ud.
Sådan kunne jeg forestille mig at det kunne gøres.

Håber du kan bruge det til noget, ellers spørger du jo bare igen.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er en rigtig god idé at starte fra midten. Normalt vil man gerne undgå for små stumper (under ½ flise) når man laver den slags. Så det kan altid betale sig at rode lidt rundt med det, så man er sikker på, at man ikke ender med meget små stumper. Eller kanter, hvor man ikke kan få en flisestump ned, så man ender med en bred fuge.
Men hvis de skal ligges i harlekinmønster kan det være lidt besværligt.
Det er også en god ide med det kvadrerede papir.
Jeg plejer at strege fliserne ind på et brædt, som jeg så rykker lidt rundt på.
Hvis du tegner en streg ned gennem rummet, parallelt med væggene, er det mere eller mindre ligegyldigt om du starter med en halv eller en halv. Hvis du starter med en hel, vil naboflisen så bare være en halv, eller omvendt.
Hej,

Tak for svarene. jeg vil bruge de to muligheder og se hvilken en af dem der giver mindst skæringer. Fliserne som skal lægges bliver 30x30 og 10 mm tyk.

Mit spørgsmål er nu (nok lidt dumt!) hvilken størrelse tandspartel jeg skal bruge? Det skal gerne være sådan at der kommer nok på men ikke formeget men stadig så der er kontakt mellem flisen og hele gulvet.

Ved ikke lige om det giver mening det jeg skriver...

Mvh
Global
Global.

Nej der findes ingen dumme spørgsmål her, vi kan jo alle blive klogere. vi kan jo ikke vide alt.
Nej jeg ved det heller ikke, hvad som afgør hvilken tandspartel du skal bruge.
Men kunne tænke mig at det stod på posen/sækken med flise/lim, ellers må du spørge hvor du køber denne.
Vil selv gerne vide dette, så skriv gerne hvis/når du finder forklaringen.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu har jeg godt nok ikke den helt store erfaring, men i følge LIP (jeg bruger den blå til alt) bør storformat fliser have 100% dækning. De anbefaler noget de kalder buttering-floating, dvs. at der kommer klæber på både flise og underlag.

Men der kommer nok nogle der har større erfaring, end mig med alternative løsninger

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Når du starter er det altid en god ide at starte fra midten, især ved store fliser (det set dumt ud hvis der startes med hele fliser i den ene side, og sluttes med nogle små trekanter i den anden side)

Du skal enten starte med en række hvor midten af fliserne følger midterlinien, eller med to rækker som støder sammen mod midterlinien (håber det er til at forstå)

De yderste fliserækker skal helst være over halv størrelse, det ser bedst ud, det kan du opnå ved at prøve de to start rækker.
Hej gobal !!

Ved lægning af klinker, er det flisens størrelse samt bagside der afgøre hvilken størrelse tandspartel det skal anvendes !!

Retningsgivende tabel:                            tandstørrelse angivet i mm
flisesen kantlængde i mm             plan bagside             ujævn bagside
op til 50                                                   3x3                           4x4
 50 - 108                                                4x4                           6x6                                       
109 - 200                                               6x6                           8x8
over 200                                                 8x8                    10x10 eller 12x12
Buttering/Floating                                     6x6                           8x8

Buttering bruges når man laver vandtætte bassiner dvs. svømmehaller osv. da der skal være 100 % klæbedækning og det er en anden type klæb man bruger .....i dit køkken skal det bare  være blå lip multi klæb, alfix eller hvad du nu lyster ;-)

God fornøjelse og vi håber at se nogle billeder når dit projekt er færdigt ...
Håber du kan bruge mit svar
Hej,

Mange tak for jeres svar det hjælper jo alt sammen når man ikke ved det hele. Jeg kan så nær læse og vælge det som for mig virker lettest. Men jeg synes, at alle jeres svar gav mening - så lang så godt.
Planen er i hvertfald at der skal tages billeder undervejs som sådan før/efter billeder.
Men jeg har ihvertfald en klar idé om hvordan projektet skal gribes an så nu håber jeg bare på at det bliver lige så flot som det billede jeg har inde i hovedet.

Igen tak for svarene og skulle nye opstår så ved jeg hvor jeg skal skrive.

Mvh
Global
Mål rummet op i længde og bredde.
Mål de valgte fliser op diagonalt.
Del målene med hinanden, så kan du beregne hvor mange hele fliser, og størrelsen på dine skæringer langs væggene (Husk at medregne fugestørrelse).
Hvis rummet er ude af vinkel skal du gå ud fra målene på det smalleste stykke i bredden af rummet.
Start med at tegne en streg på langs af rummet hvor den midderste række diagonale fliser skal ligge.

Du kan få ideer til mønstre hos de fleste fliseleverandørers kataloger og udstillinger.

Fliser og klinker lægges med LIP multiklæb eller et tilsvarende produkt, påføres med tandspartel (hvis fliserne feks. er 30-40cm. vil jeg vælge en 6mm. tandspartel)
Husk at fuge gulvet med klinkefuge hvis dine fuger er over 2-3 milimeter. Klinkefuge er mere grovkornet en flisefuge.

Hej,
Jeg er så småt gået igang med mit projekt men da jeg banker de gamle klinker af sidder noget af den gamle lim tilbage. Kan den blive siddende eller skal jeg leje en beton sliber så det fjernes og jeg kommer ned til betongulvet? Der sidder ca. 1-3 mm tilbage vil jeg tro eller kan jeg lægge de nye fliser på når de gamle er fjernet?

På forhånd tak.

Mvh
Global
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis