Skifte filtre??

Har lige skiftet olie, brændstoffilter og oliefilter på min Penta 2001.
At skifte olien en gang årligt er sikkert fornuftigt, men er det nu også nødvendigt at skifte filtrene hvert år, når der på en sæson kun har løbet måske 40 liter diesel igennem?? En bilejer skifter jo ikke filtre for hver tankfuld. Motoren kører ellers perfekt, men har en særhed:
Under drift presses små mængder olie ud af gearet, det kommet op ved oliepinden.
Ikke noget stort problem, der skal bare efterfyldes ind i mellem, men alligevel irriterende Er der nogen der har en forklaring/løsning? Har skiftet den o-ring der sidder på oliepinden uden virkning.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej H H
Med det brændstofforbrug du nævner her, ville jeg sige at det er nok hvert 3. år. Men til gengæld ville jeg have et ekstra filterelement liggende i båden. Jeg skifter hvert andet år, og mit forbrug ligger på ca. 300 - 400 l dieselolie om året, og jeg har aldrig haft problemer.
Med hensyn til dit problem med gearet, bliver gearet smurt med motorolien? Hvis det gør, kunne det tyde på at der er et gedigent overtryk i bunden af motoren. På de gamle Volvoer havde gearet og motoren fælles oliesump. Der må bestemt være nogle der ved mere end mig om den sag.
Mvh Finn
Hej Gevind og Rene.
Tak for jeres svar
Gearet har sit eget smøresystem. Ud over brændstoffilter har jeg også et filter der udskiller vand, men der er nu aldrig noget. Tankindholdet er uden slam og andre urenheder.
Mvh Henrik
Ud over brændstoffilter har jeg også et filter der udskiller vand, men der er nu aldrig noget.
Mvh Henrik

Sikkert ikke men hvis tingene sidder som de burde er det hurtigt overstået og den dag der er vand sparer du måske et motorstop og $.
Ja jeg er miljøskadet men lever godt med det
René


Hej HH
Ja med hensyn til gearet melder jeg pas, dog hvor meget olie har du fyldt på det? Hvad er det for et gear?

Mvh Finn
Annonce
Uden at vide hvilket gear, kunne man få den tanke at, en udluftning er stoppet, så varm udvidet luft ikke slipper ud.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der står " Volvo Penta" på gearet og ikke andet. Det er malet gråt, måske et Hurth gear?. Jeg fylder kun olie på til midt på oliepinden.
Hvis udluftning: hvor skulle det sidde?
Hilsen Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også