Spartling af gipsloft krakelerer efter 2 måneder

Hej

Jeg var netop færdig med mit loft og havde fået sat lister op her i
sidste weekend. Resultatet var blevet super flot. Man skulle virkelig
kigge længe for at se hvor der var spartlet. Jeg har mere end tilfreds.
Lige indtil i dag, hvor jeg opdager at der er kommet en revne hen langs
loftet. Og det er altså max 2 måneder siden jeg spartlede det. Det blev
sat op i sommerferien og så spartlet for 1-2 måneder siden.

Jeg har brugt glasfiberarmering på samlingen før spartling
(spartelpapiret gav mig for mange problemer andre steder, selvom det
skulle være bedre). Jeg spartlede så 3 gange henover samlingerne og sleb
det hele glat.
Jeg har anvendt Prof Medium Letspartel fra Hygæa
http://hygaea.dk/?id=18848&getThisFile=1507

Produktet er iflg. Hygæa CE mærket i henhold til EN13963 og dermed
godkendt til gipspladesamlinger. Så produktet skulle altså være OK til
formålet.

Jeg malede herefter loftet med en loftsmaling. Jeg har efterfølgende
læst at nogle smører en micro dispers på loftet inden maling, hvilket
jeg dog ikke har gjort! Men jeg tvivler dog på, at dette har nogen
betydning for min spartling.

Men nu har jeg altså et problem, der er kommet en revne i loftet på 1/4
mm eller deromkring. Ganske fin revne som en klat maling sikkert ville
kunne dække, men jeg tænker bare, at en klat maling ikke holder særlig
godt. Hvad skal jeg gøre?

Jeg havde tænkt på at lave en mindre v-fuge i spartelmassen og lægge en
akrylfuge i, da denne er elastisk og vil glatte det ud? Er der nogen
andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

Det skal lige siges, at det har blæst utrolig meget de sidste par dage og der kan måske være en sammenhæng mellem at vinden har revet i spærene og dermed i loftet. Jeg har heller ikke haft det særlig varmt (15 grader eller deromkring) de sidste par dage (var ikke hjemme). Dernæst var det jo varmt her i sommer, da jeg spartlede loftet. Ikke fordi jeg tror tørretiden har noget at sige 1½-2 måneder senere. Men det er de eneste fejlkilder jeg kan komme på!

På forhånd tak.

- Preben
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du underlag i dine endestød, og husket at skrue det pr. max. 150 mm i endestødene.

Papirstrimlen er væsentligt mere stærk, derfor man ikke benytter den alm. malerremse mere.
jeg ville nok slibe det med sandpapir og spartle det igen. og så selvfølgelig male det igen.
acrylfuge er ikke til noget som helst, heller ikke til kantafslutninger...der skal bruges en ægte malbar gummifuge.
acrylfuge sprækker og er ikke elastisk nok.........

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Iflg. Knauf Danogips skulle jeg holde en afstand på 200mm langs alle kanter. Jeg holdt mig et stykke under 20cm og tror ca. det er 15cm de fleste steder. Dog kunne jeg ikke komme under 30cm på langkanterne da jeg måtte benytte den eksisterende forskalling (den var gennemgående forbi skillerum). Snakkede med Knauf Danogips om det og det lod ikke til at skulle kunne give problemer.

Jeg har fejl både i kortkanter og langkanter, hvor skidtet krakelerer.

Jeg ved godt at den gammeldags ikke skulle være nær så stærk, men mange malere benytter den stadig, da papirstrimlen har tildens til at bule op pga. manglende fugt i spartelmassen. Og det trick med at gøre spartelpapiret vådt fraråder både Knauf og Gyproc. (og det problem fik jeg også).

Er eneste alternativ virkelig at slibe hovedparten af spartelmassen af og lægge en ny papir-strimmel i?
Skrevet af Naveren på 04 okt 2009 22:36
>jeg ville nok slibe det med sandpapir og spartle det igen. >og så selvfølgelig male det igen.
>acrylfuge er ikke til noget som helst, heller ikke til >kantafslutninger...der skal bruges en ægte malbar >gummifuge.
>acrylfuge sprækker og er ikke elastisk nok.........

Det er jeg godt nok lidt ked af at høre som eneste udvej. Btw. hvorfor er acrylfuge ikke godt nok. Det er jo anbefalet alle steder. Den fugemasse jeg bruger er fleksibel +-15%, hvilket jo trods alt er en god del.
Normalt er der ingen problemer med at det revner, heller ikke selvom der er brugt malerremse.

Hvor bredt har du spartlet dine samlinger ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mine samlinger er nok ca. 30cm brede, men det er ikke 100% jævnt over det hele. Brugte en spartel på 35cm som anbefalet. Dvs. nogle steder er det næsten 35 andre knap 30cm. Det er ikke så let at få en præcis bredde når spartelmassen jo er så tyk som den er.
Så ville jeg nok bare spartel det over igen, og trække det lidt bredere ud.
du kunne spartle det igen (trække spartlen hårdt) og så give det en gang filt det har en armerende effekt.
Hej

Ja, det er en mulighed, selvom jeg foretrækker ikke at pille skyggelister mv. ned og svine de nymalede vægge alt for meget (ja, jeg har brugt skyggelister for at skjule lidt ikke så pæne endekanter på pladerne).

Vil helst finde en løsning der betyder at jeg blot skal male det beskadigede område om igen. Jeg er så heldig at de yderste 10-20 cm ikke er revnet ;-) Og hvis jeg kan undlade at ødelægge for meget ved reperationen kan jeg lade listerne sidde.

- Preben
jeg vil næsten garantere dig for at det vil krakelere igen hvis du ikke armere det ordentligt, hvis du ligger den fuge du snakker om vil det bare krakelere ved siden af den.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også