Spartling af gipsloft krakelerer efter 2 måneder

Hej

Jeg var netop færdig med mit loft og havde fået sat lister op her i
sidste weekend. Resultatet var blevet super flot. Man skulle virkelig
kigge længe for at se hvor der var spartlet. Jeg har mere end tilfreds.
Lige indtil i dag, hvor jeg opdager at der er kommet en revne hen langs
loftet. Og det er altså max 2 måneder siden jeg spartlede det. Det blev
sat op i sommerferien og så spartlet for 1-2 måneder siden.

Jeg har brugt glasfiberarmering på samlingen før spartling
(spartelpapiret gav mig for mange problemer andre steder, selvom det
skulle være bedre). Jeg spartlede så 3 gange henover samlingerne og sleb
det hele glat.
Jeg har anvendt Prof Medium Letspartel fra Hygæa
http://hygaea.dk/?id=18848&getThisFile=1507

Produktet er iflg. Hygæa CE mærket i henhold til EN13963 og dermed
godkendt til gipspladesamlinger. Så produktet skulle altså være OK til
formålet.

Jeg malede herefter loftet med en loftsmaling. Jeg har efterfølgende
læst at nogle smører en micro dispers på loftet inden maling, hvilket
jeg dog ikke har gjort! Men jeg tvivler dog på, at dette har nogen
betydning for min spartling.

Men nu har jeg altså et problem, der er kommet en revne i loftet på 1/4
mm eller deromkring. Ganske fin revne som en klat maling sikkert ville
kunne dække, men jeg tænker bare, at en klat maling ikke holder særlig
godt. Hvad skal jeg gøre?

Jeg havde tænkt på at lave en mindre v-fuge i spartelmassen og lægge en
akrylfuge i, da denne er elastisk og vil glatte det ud? Er der nogen
andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

Det skal lige siges, at det har blæst utrolig meget de sidste par dage og der kan måske være en sammenhæng mellem at vinden har revet i spærene og dermed i loftet. Jeg har heller ikke haft det særlig varmt (15 grader eller deromkring) de sidste par dage (var ikke hjemme). Dernæst var det jo varmt her i sommer, da jeg spartlede loftet. Ikke fordi jeg tror tørretiden har noget at sige 1½-2 måneder senere. Men det er de eneste fejlkilder jeg kan komme på!

På forhånd tak.

- Preben
Hej Jeg var netop færdig med mit loft og havde... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du at det ikke er nok med en armering i selve spartelmassen, eller mener du at jeg uanset hvad jeg gør, så vil det krakelere med mindre jeg tapetserer loftet med filt?
nu kan jeg jo ikke vide det med 100% sikkerhed, men det virker somom dit loft arbejder en smule, og det resultere altså i revner.... normalt vil armering i spartelmassen dog være ok.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er med spartelmassen at gøre...Plus du skal sætte filt op.
Erhm, når man laver gipslofter så bruger man gips til at lukke div huller og samlinger med, træk gips på af flere gange i samlingerne, så er man sikker.

Bagefter smøre du forankningsgrunder på hele loftet, på med noget lim og så i gang med filt, vælg en forgrundet filt, så spare du en omgang maling, og så lav overlæg på min 3cm så er det til at arbejde med...

Alt det der humbug med at bruge glasfiber stimler og andet godt fra havet er et godt salgstrik, intet andet

gips og sandspartle er vejen frem

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Iflg. Knauf Danogips skulle jeg holde en afstand på 200mm langs alle kanter. Jeg holdt mig et stykke under 20cm og tror ca. det er 15cm de fleste steder. Dog kunne jeg ikke komme under 30cm på langkanterne da jeg måtte benytte den eksisterende forskalling (den var gennemgående forbi skillerum). Snakkede med Knauf Danogips om det og det lod ikke til at skulle kunne give problemer.

jeg læser det som om du har sat dine gipsplader på tværs af en eksisterende forskalling.. for mig lyder det som om der mangler lidt underlag i samlingerne og dit loft derfor arbejder forholdsvis meget, formentlig i forbindelse med vejrskifte.. men ved ikke lige hvordan man skal redde det uden at vende tilbage til underlaget.. men det ka være der er en gipsekspert der har nogle brugbare løsninger..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Filt, et loft der arbejder får man ALDRIG flot ved 'kun' at spartle, og det spartlepapir kommer nemt til at sidde og bule en smule ud, og så får man ikke et lige og plant loft, det er en kedelig ost at sluge, men filt og atter filt, skulle ens gips så krakelerer så ser man det ikke da filten er malet, dog har jeg igennem tidens løb mont mange gipslofter og har endnu ikke hørt eller set et loft der er gået i stykker.

Men, filt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvis det er en aflang "bule krakelering" der ser ud som om den er blevet presset ud hvor gipspladerne er samlet, ville jeg starte med at lave en mini reperation, således: skær bulen ud som en v skæring spartel den med polyfiller til den er jævn, slib dem, tag noget ugrundet filt og lav nogle strimler på ca10 cm i breden du klæber på samlingerne, brug væv klæber og sørg for de sidder ordenligt fast, der efter sparteler du hen over filten med dit medium sandpartel, sørg for at spartel bredt omkring 40 cm til hver side, spartel det måske to gange, bredere anden selvfølgelig, slib spartlen grundigt, brug en halogen lampe til at lyse i forskellige vinkler for at se om det er slebet ordenligt, så grunder du det med microdipersion, og maler det med dit loft maling,,

www.holstedmalerfirma.dk

Hej


Der hvor dit første problem opstår er, da du skriver:

Jeg har brugt glasfiberarmering på samlingen før spartling
(spartelpapiret gav mig for mange problemer andre steder, selvom det
skulle være bedre). Jeg spartlede så 3 gange henover samlingerne og sleb
det hele glat.

Selvom man vælger glasfiberarmeringen skal der stadig spartles inden man bruger den. grunden til at samlingerne revner er fordi, der står lidt luft i samlingen under glasfiberarmeringen, og den udvider sig når den opvarmes og trækker sig sammen når den nedkøles.

Hvis man spartler inden man bruger glasfiberarmering vil det udfylde det hulrum der er mellem samlingerne, selvom den er meget lille betyder det alt for et perfekt resultat.

Hvis du vil have det perfekt er det rigtigste løsning at, tage alt det ned du har sat op og lave arbejdet helt forfra igen.
Det vil blive ved med at revne i samlingerne indtil de bliver lavet rigtigt.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hehe... Mange gode forslag... Så jeg vil også komme med mit
Jeg ville måske nok lige se tiden lidt an. Se om det griber om sig, eller om det kun er et mindre
problem, og så derefter tage stilling.
Hvis det er et omsig gribende problem, ville jeg helt klart åbne strimlen op og trække den ud igen.
Så får du godt nok en lang rille hen over loftet hvor strimlen har ligget, men det løses igen.
Evt skyde noget fugemase eller spartel op i samlingerne der hvor der er luft, og derefter lægge
en papirs strimmel i istedet, selvom det er lidt svære og spartle det hele ud igen.

Oplevede selv problemet i sommers, i et sommerhus. Der var lagt gazestrimmel i ved nogle samlinger
over en havedør. Der var opstået store revner efter et halvt år. Rev det hele ud, og skød fugemasse
i samlingen og lagde papirstrimmel i, spartlede og malede. Det ser fint ud endnu.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Koludabyg på 04 okt 2009 22:23
Har du underlag i dine endestød, og husket at skrue det pr. max. 150 mm i endestødene.

Papirstrimlen er væsentligt mere stærk, derfor man ikke benytter den alm. malerremse mere.

Hej igen

Nu skal jeg snart igang med lofterne i stuen og vil ikke gøre noget forkert denne gang!

Hvad mener du præcis med underlag i endestød? At forskallingen er på tværs af længderetningen på gipspladen? Eller?

Jeg sætter to lag gips op denne gang. Hvilken skrueafstand bør jeg holde i første lag og i andet lag! Jeg tænker, hver skrue i andet lag holder jo også i første lag!
Hvilken skrueafstand anbefaler i langs kanter (15cm - både ender og langkanter?) Og hvilken afstand "inden i pladen"? Har sat forskallingen i afstand af 15-25cm (center til center, typisk 15cm og 20cm). Egentlig var den 40cm jvf. knauff danogips's anbefaling til to lag, men har jo jvf. første gang det gik galt valgt at sætte et bræt mellem hvert bræt til stue og køkken! Så efterhånden er der forskalling for ligeså mange penge som der er for gipsplader til et lag :-|

Og hvordan skal første og andet lag plader vende i forhold til forskallingen?

På forhånd mange tak for svar!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også