Ferrocement -hvad består det egentligt af?

Hej Sejlende

Jeg er meget interesseret i at bygge noget i ferrocement, jeg må desværre bare indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det drejer sig om. Mine spørgsmål er:

Er ferrocement almindelig, finkornet cement med armering?
Skal jeg bare blande almindelig cement, presse det ind i mit stålskelet og vande det i 28 døgn?

Hvordan gør jeg det vandtæt?
- Er det smartest at male (bundmale) det?
- Eller skal man blande noget i cementen for at gøre den vandtæt?

Hvad er billigst?

Hvor solidt er det?
- Kan jeg lave nogle flydeelementer og bare bygge løs ovenpå dem? Skal de evt forstærkes for at kunne være et hus?

Håber alle får en god sæson.

Mvh

Mads Storgaard
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hei,

Her er en link til en (Dansk) ferrocement båt: http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/pjece.html

Helt nederst artikelen ligger links til de forskillege emner som byg, material osv.

Marcel

------------------
Bygger "Hope", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk

Bygger \"Hope\", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej smile

Jeg mener at kunne huske noget om at ferro betyder jern, og cement ved vi godt hvad er. Ferrocement betyder vel bare "jernbeton" eller "jernarmeret beton".

Mvh
ThomasB
Tak for de fine svar!
Og så hurtigt. Fedt.

Jeg har også været på biblioteket (skolelærer ;o) og der fandt jeg nogle fine bøger. Jeg skriver lige hvad de hedder hvis der engang er nogle der leder efter sådan noget. Den jeg syntes bedst om er svensk og hedder "Din båt i ferroplank" af Wiklund.
Den er ret grundig. Jeg kan forstå at det jo er ret tungt arbejde, formen skal hænge frit i luften, og at der fordamper en del vand under tørreprocessen. Derfor har jeg netop købt 10 jernplader i målene 2x3 meter. De er 4 millimeter tykke og kommer til at danne fundamentet for mit "kolonihavehus".

Jeg tror det er den bedste løsning for mig.

Jeg laver pontonerne i målene 3x1x1 m, så går jeg ud fra at de kan bære 3 tons hver.

Jeg planlægger at lave 4 pontoner da jeg tror at 3 vil være for ustabilt og at det derfor er dumt at spare 150 kr ved kun at bygge 3.

tak for svarene og held og lykke med jeres projekter.

Mads storgaard
Hej Mads

Når det nu er hele fundamentet til en fremtidig bolig, hvis jeg forstår dig ret, håber jeg du også bruger tid til at finde andre der allerede har prøvet det, for man kan læse sig til meget og få fine svar på denne side, men for mig lyder det som noget meget væsentligt du går i gang med, og så bør man måske være lidt mere forsigtig med det der er under vandet end det der er over, for sidstnævnte kan altid laves om.

Det skal ikke opfattes negativt, men det lyder som et stort projekt, hvor du i forgårs ikke vidste hvad fundamentet bestod af, og så bliver jeg lidt nervøs, når du allerede har købt jernplader osv..

Pas på ikke at være for hurtig, selvom jeg selv har tendens til det.

Bare et godt - ikke negativt - ment råd.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja du skal stoppe tænke dig om og revurdere det hele en gang mere !!

Kik på nettet og få lidt inspiration, besøg nogle beton båd folk...

Hør nogle historier, bliv skræmt over arbejdet, tænk det ordentligt igennem igen, lav tegninger og modeller..

Når du så ikke kan lade være går du igang...

Fx holder din teori om bæreevnen på 3 ton / ponton ikke rigtigt..

Det er gamske rigtigt at de hver vil fortrænge 3 ton vand. Og altså i princippet skal kunne bærre 3 ton. Men du glemmer pontonnernes egen vægt.
Og ikke mindst vil de hvis de, incl egen vægten, belastes med 3 ton være lige så tunge som vandet. Altså vil de ligge lige i vandoverfladen, helt nedtrykkede. Du vil så få resten af din konstruktion liggende temmeligt lavt. Det vil desuden kræve at din vægt fordeling er jævn og statisk.

Med andre or hvis/når du holder fest ombord og alle skal over i den ene side af den flydende festning for at tanke fadøl er der en risiko for at skidtet vælter/kændrer da der ikke er reserve opdrift.

Dine pontoner må ikke beregnes som fuldt nedsænkede. Hvis du laver dem 1,5 m høje vil de blive nedsænket den ene meter og have en reserve opdrift på 1,5 ton. Denne opdrift udløses dog først når pontonen nedsænkes mere end den ene meter og er først oppe på de 4,5 ton når denne ponton er kommet de 1,5 meter ned. Din husbåd vil altså have en kraftig slagside..

Hvad gør du med bølger ??

Skal de rulle hen over dækket ??

Der er mange uafklarede spørgsmål..

Gør dig nogle tanker, kik på nettet og kom tilbage og fortæl mere om projektet og læg nogle af dine skitser ind på siden. Vi er mange der vil følge projektet med interesse.

Klik ind her : http://www.maritimelinks.dk/ kig unde husbåde. find selv nogle links andre steder..

Venligst Njord


MVH Njord
Hej igen blush)

Tak for indlæggene.

Jeg forstår jeres bekymringer.
Jeg har dog ikke besluttet mig fra den ene dag til den anden. Jeg har talt en del med en bekendt der har en stor ferrocmentbåd, han har ikke selv bygget den, men apterer den selv. Jeg har været igang med at tænke tanker i ca et år.

Min idé er at bygge et lille hus i træ 30-40 m2. Min kone og jeg bor i en lejlighed og er glade for at sejle. Så det drejer sig ikke om et fremtidigt hjem men mere om et fristed.
Lidt som et kolonihavehus, bare et sted man kan have et lille værksted (billeder, ler, grafik) og overnatte på hverdage i sommerhalvåret når man skal op og på arbejde næste dag og ikke kan sejle lange ture.

Jeg har beregnet flydeleementernes vægt til 1900 kg, det giver 10,1 ton til hus og festvægt. Det er ikke noget med at etablere bad eller andre tunge rum. Det er mere noget med et par store rum med loft til kip og en hems. Jeg tør ikke binde an med at etablere holdingtanke og renovation.

Det er klart at jeg (ligesom jer?) drømmer om et vaskeægte flydende hus, men nu starter jeg i det små.

Jeg tænker mig at min konstruktion skal ligge i en havn (holbæk) og ikke sejle omkring.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille model for at teste hvor meget pontonerne bliver nedsænket, men kan ikke rigtigt greje hvordan jeg regner størrelsen om.
Måske jeg "bare" kan dividere alle mål med 10?

Jeg vil gerne lægge skitser ind så i andre kan følge med, kan man lægge dem her på siden eller skal man selv have noget plads at lægge dem på?

Tak for de mange links.

Mads
smile

Det var ikke med vilje at det blev sådan en sur smiley!

Den må jeg lige prøve at lave om.

mvh
mads
Jeg vil stadig fastholde min skepsis... Og mine tidligere argumenter.

Jeg siger ikke at projektet ikke kan lykkedes men at det kræver en grundig forberedelse.

Hvis du kigger lidt på andre husbåde og tænker på den sommer periode du primært vil anvende husbåden i så råber projektet på udeplads.. Hvem vil sidde inde når man kan sidde ude i den dejlige sol med en kold pils i hånden og vandet lige for fødderne..

På samme måde vil jeg også stadig fastholde at huset skal hæves over vandlinien.. Eller rettere at pontonerne skal have en væsentlig højere bæreevne end hvad husbåden vejer pga stabilitet.

Når du så laver et hus i den ene ende så får du en skæv belastning.. Enten vil husbåden få slagside eller også må du have mere opdrift i den ene ende, den tunge ende altså..

Men det er en god ide at lave en model, og lav den så stor som realistisk..

Desværre kan der stadig være noget med stabilitet der ikke lige er som forventet..

Hvis du laver den med fld tag kan du få en solplatform med god udsigt... Og den vil være meget ugenert. Men du mister så hemsen.
I en båd har alt oftest flere funktioner og er lidt kompakt. Så lav et arrangement med en udtræks sofa så der bliver plads til en dobbelt seng o.lign.

Venligst Njord

MVH Njord
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også