AKUT: dampspær og badeværelse

Ifølge flere hjemmesider er det frarådet at bruge dampspær når man bygger badeværelse da vådrumsmembranen og fliserne også danner en membran, og 2 membraner er fy fy. Dvs badeværelse med lette vægge af 2 lag vådrumsgipsplader + træ/stål skelet

Men der er lige så mange steder som råder at man SKAL bruge dampspær ved badeværelser.

Hvad er rigtigt ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
for god ordens skyld skal jeg lige nævne at i mit eksisterende badeværelse (som jeg er igang med at renovere) har dampspær på de vægge der har ydervæg. På de andre vægge (hvor den anden side er op til et værelse) er der ingen spær.
Selvfølgelig skal der være dampspærre i badeværelser, men ikke 2, da det kan give problemer med fugtophobning imellem disse, og vådrumsbehandlingen er din dampspærre, så der skal ikke ydeligere til.

Men husk det er en vådrumsmaling der skal anvendes udenfor vådzonen, da behandlingen ellers ikke er damptæt nok.
tak for svaret.

jeg fik læst mig frem til (her: http://mba.evia.dk/?id=10 og her: http://www.gyproc.dk/files/download/v/V ... aj2007.pdf - søg på damp) at den skal fjernes. Dvs ingen dampspær hverken mod indervægge eller ydervægge.

Flserne/malingen/vådrumsmembranen bliver til dampspærren, lige som du skriver
Hejsa

Har lige læst linket, men skal lige have det banket helt på plads.

Det vil sige: ingen dampspærre (den traditionelle plast membran bag gipspladerne)
overhovedet på vægge og lofter, så længe der er vådrumssikring på gulv og i vådzonen og malet med MK-godkendt maling på resten af væggene og loftet ?

Forøvrigt: må og kan man male oven på vådrumssikring?


Skrevet af Gaxi på 05 okt 2009 20:18
Hejsa

Har lige læst linket, men skal lige have det banket helt på plads.

Det vil sige: ingen dampspærre (den traditionelle plast membran bag gipspladerne)
overhovedet på vægge og lofter, så længe der er vådrumssikring på gulv og i vådzonen og malet med MK-godkendt maling på resten af væggene og loftet ?

Forøvrigt: må og kan man male oven på vådrumssikring?

Loft skal have dampspær hvis det er op til uopvarmet rum.
Der må ikke males i vådzone, kun i fugtig zone som bliver til dampspær.
Annonce
jeg er med på at der skal være fliser i vådzone og kun males i fugtzone.

men hvad med loftet? hvis jeg vil/skal male med MK-godkent maling der, så skal der vel heller ikke være dampspærre der?
der skal dampspær på loftet hvis det er op til uopvarmet rum. Læs side 39 i denne http://www.gyproc.dk/files/download/v/Vaadrum-maj2007.pdf
Skrevet af Orla Nautrup på 05 okt 2009 01:44
Selvfølgelig skal der være dampspærre i badeværelser, men ikke 2, da det kan give problemer med fugtophobning imellem disse, og vådrumsbehandlingen er din dampspærre, så der skal ikke ydeligere til.

Men husk det er en vådrumsmaling der skal anvendes udenfor vådzonen, da behandlingen ellers ikke er damptæt nok.

Hvordan klare man så lige det, hvis nu jeg har en ydervæg som i den ene ende er brusekabine med vådrumsgips-plader og vådrumsbehandling, men senere bliver den til alm gips (uden for brusekabinen) og der skal jeg jo have dampspærre bag! Hvordan klare man lige det??

Der er vel ingen grund til at bruge vådrumsgibs hele vejen rundt, ej heller vådrumssikring -  er det ikke kun der hvor der er risiko for vand??

Med venlig hilsen

Anders

Din malerbehandling med vådrumsmaling i fugtigzone, anses også for at være en dampspærre og derfor skal der også arbejdes meget omhyggeligt her.

Altid 2 lag vådrumsgips på alle gipsvægge i et vådrum.

Jeg ville dog udføre loftet med alm loftsmaling og dampspærre, bag alm. gipsplade som 1- eller tolagsløsning.

Skrevet af Orla Nautrup på 07 okt 2009 14:31
Din malerbehandling med vådrumsmaling i fugtigzone, anses også for at være en dampspærre og derfor skal der også arbejdes meget omhyggeligt her.

Altid 2 lag vådrumsgips på alle gipsvægge i et vådrum.

Jeg ville dog udføre loftet med alm loftsmaling og dampspærre, bag alm. gipsplade som 1- eller tolagsløsning.


Vådrumsmaling??? Men jeg havde nok tænkt mig at der skal fliser på væggene! Skal jeg så enten have damspærre bag noget eller skal der vådrumssikres på alle væge?

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også