Øl-kælder til min mand....

Jeg eftersøger forslag til at etablere en lille ølkælder. En rigtig jordkælder er for stort et projekt, og vi har heller ikke brug for så meget plads. Jeg forestiller mig en nedgravet sag, med plads til 3-4 kasser øl. Den skal primært bruges til at gemme øl, der skal lagres i årevis - mørkt og køligt. Men der er ingen mørke og kølige steder i vores parcelhus. Jeg tænkte mig et eller andet nedgravet tæt på husmuren på nordsiden af huset? Men jeg aner ikke, hvordan det skal gøres, og hvor dyb den skal være. Jeg forestillede mig at lave bund og sider af gasbeton? Måske også flamingo? Ideer til låget, der gerne må være nogenlunde tæt? Kan man overhovedet grave et hul tæt på husmuren, eller skal den ligge et andet sted? Jeg håber på forslag, så jeg kan lave sådan én til min mands fødselsdag.

Sussi.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var dog en helt igennem smuk og enestående kærlig tanke!

Desværre er det noget negativ, det jeg kan bibringe af oplysninger fra min egen beholdning af erfaringer.

Er du sikker på at øllet skal lagres i adskillige år? Det plejer man da vist ikke.
Men er det alligevel således, er der andre problemer med dit påtænkte projekt.
En sådan kælder skal, for at undgå solopvarmning og dermed temperaturudsving placeres på nordsiden af huset.
Der vil blive meget fugtigt i denne kælder, hvilket vil ødelægge etiketter og evt. metalkapsler på flaskerne. Kender det så smerteligt mht opbevaring af vin.
Jeg har selv haft en tilsvarende ølkælder ved et sommerhus. Ikke alene var den fugtig, den var ofte bordfyldt af indtrængende vand, uagtet grunden var met højt beliggende i sandjord.
Jeg går ud fra at du er en kvinde, og med den antagelse in mente, vil der være et andet, måske teoretisk problem for dig. De fleste kvinder jeg kender nærer en afgrundsdyb rædsel for edderkopper. Sådanne vil i rigt mål opsøge og formere sig i en sådan kælder.
Vil du alligevel fortfare, så er der ikke noget i vejen for at du kan grave en lille meter ned ved siden af fundamentet, men helst ikke mere end 1½ meter i længden. For at få køligheden skal du ikke isolere mod bund og kun lidt i sider, men gerne i toppen, for at undgå temperatursvingninger og frost især. Flamingo vil være helt fint som isoleringsmateriale.

Måske er der andre, der har mere positive ideer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak, jo der er skam øl, der skal/kan gemmes i adskillige år. Min mand har lige fået nogle, som skal lægges hen i 10 år - mørkt og køligt, og der har vi så problemet. Edderkopperne har jeg forudset, og dem kan jeg nemt leve med. Men det med fugten er trist - 10 år efter skulle man jo gerne kunne se hvad man trækker op. Kan det mon klares med ventilation? Jeg fik ideen, fordi min Bedstemor havde sådan en lille jordkælder, og så vidt jeg husker var låget et skråtstillet trælåg. Umiddelbart havde jeg tænkt at man skulle forsøge med et meget tætsluttende låg, men det vil vel kun forværre fugtproblemet? Tak for svar, jeg venter lige og ser om der kommer flere, før jeg stikker spaden i jorden.

Sussi.

Et er helt sikkert, hvis du lægger øllene i 10 år i en sådan kælder, er der hverken etiketter eller kapsler tilbage.
Her i vores ejendom fandt vi nogle æblemost, som de tidligere ejere havde lagt hen for en hel del år tilbag, hvor mange ved jeg ikke. Det var i en normal. halvklam kælder. Alle kapsler var så rustne at de der sad tilbage, næsten kunne skubbes ad med fingrene.
Hvad med det gamle husråd, om at lægge dem i bunden af et skab i f.eks. soveværelset, hvor de fleste har det nogenlunde køligt? Der skal dog ikke være gulvvarme nedenunder.
Jeg kender godt situationen, idet vi selv har lagret vin, typisk 2-5 år. Til det brug har jeg simpelthen indrettet et højisoleret rum uden varmekilde, hvor jeg kan holde temperaturen rimelig stabilt til den kølige side. Det er meget vigtigt ikke at have store temeraturudsving.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tja, så tror jeg ikke. at en udendørs kælder er en god ide. Men vi har gulvvarme over hele huset, og carport/redskabsrum er sådan en standard uisoleret sag af træ, så der kan jo komme frost. Det rum, du har lavet - hvordan har du gjort det, og hvor opbevarer du det? Måske kunne jeg lave et eller andet ude i redskabsrummet.

Sussi.

Redskabsrummet er klart en mulighed.
Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det efter regulativer osv skal laves, men jeg ville gøre følgende:
Læg en god plastfolie på gulvet under den kommende konstruktion
Byg en hule af 300 mm Flamingo i sider og top, f.eks 2 x 150 mm gulvisoleringsplader
Yderbeklæd med tilfældigt krydsfiner.
Jeg ville ikke isolere i bunden idet jeg gerne ville have jordvarmen, som naturligt er i jorden til at trække op igennem vinteren.
Hvis der komme svær frost over længere tid, ville jeg lægge isolering på jorden uden for skuret en halv meter ud for der hvor "skatten" befinder sig, evt. en vintermåtte.
Inde i bunden af kassen kunne man lægge et ganske lille 230V varmelegeme tilsluttet en termostat, der i svær frost kunne holde ca 5 grader, men dette varmelegeme skal holdes væk fra flaskerne, idet de ikke må udsættes for punktopvarmning.
Håber jeg fik det meste med!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tak, det overvejer jeg. Det lyder klart som en bedre mulighed en jordkælderen - og så skal jeg jo heller ikke grave så meget

Sussi.

Ellers kan jeg anbefale at tage et blik på filmen "Blinkende Lygter", der får man en meget fin forklaring af Fritz Helmuth til hvordan pilsnere bør jordkøles........................ (sorry, den lå lige til højrebenet)

Med venlig hilsen

Anders

i stedet for varmelegemet kan en alm lyspære også bruges til at holde det frostfrit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis