Tilslutning af nyt komfur - el 380V i væggen komfur 230V?

Jeg har netop købet et nyt VOSS komfur. Fortalte i forretningen at det skulle være til 380V, da det er hvad jeg har i væggen (16A-380V) til det gamle komfur. Komfuret viser sig nu kun at være til 230v. Er der nogen elektrikere, der kan fortælle om jeg kan tilslutte alligevel el. og hvordan? I væggen har jeg: 16A 380v 5 stk. ledninger =R, S, T, O og jordledning VOSS komfuret har kun 230V og i brochuren står der: El-tilsl.: 3 faser, nul + jord, min. 16 amp El-tilsl.: 2 faser, nul + jord, min. 25 amp El-tilsl.: 2 faser, nul + jord, min. 20 amp jeg har vedhæftet en side, hvor man kan se billede af ledninger i væg samt diagram for tilslutning i komfur!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
R-S-T = L1-L2-L3= KLEMME 1-2-3
N=N=KLEMME 4+5. MONTERES I KLEMME 5
J=J=KLEMME 6
230 V BETYDER BARE AT DE 3 FASER HAR EN MÆRKESPÆNDING PÅ 230V HVER

SÅ DEN ER GOD NOK DU HAR FÅET DEN RIGTIGE VARE I BUTIKKEN.... GOD FORNØJELSE

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Tusind tak for svaret. Jeg undrede mig bare over at der står 230V på begge de to installiontionsmuligheder, der gives bag på komfuret og som er på mit vedhæftede bilag. På Voss hjemmeside står der også at elementspændingen på dette komfur er 230V, hvorimod der står 400V på nogle af de andre komfurer? Skal jeg ikke hæfte mig ved det?

det betyder at elementerne kører på 230 v dvs 1 fase + n.. de andre komfurer kørte elementerne på 2 faser altså 400v
men det handler om hvordan det er tilsluttet inde i komfuret og hvad for nogle dele man har putte ind i det

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Ok sådan. Så føler jeg mig sikker. Jeg monterer alle 5 ledninger efter ansvisningen!

Hej Forum

Jeg har også en udfordring med udskiftning af mit komfur.

Det gamle er monteret med et 5 stik hvor i der er en blå, sort, grøn-gul og 2 brune ved siden af hinaden.

Farverne på de ledninger jeg skal monterer er blå, sort, grøn-gul, grå og brun.

Skal jeg bare montere den grå og brugen tilfældigt i nr. 4 og 5?




Annonce

De eneste to ledninger, du skal være sikker på, er den blå, som skal til nul, og den gulgrønne, som skal til jord (gulgrøn), resten er ligegyldig. Så vidt jeg kan se på dit billede, kan du bare montere farveret, så skulle det virke.


fase

Hej S. Fabrin

Jeg takker rigtig mange gange for det hurtige svar.

Med venlig hilsen


Johnny Kurt Kristensen


Hej.


Jeg har ligeledes fået et sprit nyt GRAM komfur, tog foto af stikket i væggen men glemte i farten at gøre det samme af det gamle GRAM komfur.

Nu er jeg kommet i tvivl om, hvilken terminal på komfuret de farvede ledninger skal sidde.

Jeg har monteret det udfra hvad jeg umiddelbart kan huske:

L1 = BRUN (1) *?

L2 = SORT (2) *? 

L3 = GRÅ (3)

PE = GRØN/GUL 

N = BLÅ (5/4)

Jeg er i tvivl om - den sorte og brune sidder rigtigt - eller er det omvendt? Resten sidder rigtigt, det er kun de 2 som jeg er i tvivl om.


Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■

Jeg er i tvivl om - den sorte og brune sidder rigtigt - eller er det omvendt? Resten sidder rigtigt, det er kun de 2 som jeg er i tvivl om.

Hvis du kun er i tvivl om placeringen af sort og brun, så kan du placere dem vilkårligt, fordi de begge er faser.


fase

OKay, mange tak. Men burde lyset (de 4 røde lamper) ikke lyse op når man tænder for komfuret? Det mener jeg da bestemt at de gjorde på det gamle komfur.


Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis