Tilslutning af nyt komfur - el 380V i væggen komfur 230V?

Jeg har netop købet et nyt VOSS komfur. Fortalte i forretningen at det skulle være til 380V, da det er hvad jeg har i væggen (16A-380V) til det gamle komfur. Komfuret viser sig nu kun at være til 230v. Er der nogen elektrikere, der kan fortælle om jeg kan tilslutte alligevel el. og hvordan? I væggen har jeg: 16A 380v 5 stk. ledninger =R, S, T, O og jordledning VOSS komfuret har kun 230V og i brochuren står der: El-tilsl.: 3 faser, nul + jord, min. 16 amp El-tilsl.: 2 faser, nul + jord, min. 25 amp El-tilsl.: 2 faser, nul + jord, min. 20 amp jeg har vedhæftet en side, hvor man kan se billede af ledninger i væg samt diagram for tilslutning i komfur!
Jeg har netop købet et nyt VOSS komfur. Fortalte i... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan er ledningerne forbundet inde i komfuret? Har du ikke et billede af tilslutningen i komfuret og tilslutningsstedet. Jeg går ud fra, at mener at der skal være lys i komfuret, når du trykker på tænd- og sluk knappen på komfuret. Hvis komfuret er forbundet til 2 faser og nul i komfuret, og du forbinder det til 3 faser og nul i tilslutningen, får du en kortslutning, når du tænder for gruppeafbryderen eller stikkontakten.


fase

Der er ofte nogle små skinner der skal flyttes i komfurets klemkasse alt efter hvilken tilslutnings form man har. Der er altid et tilslutnings diagram ved siden af klemkasse, hvor man kan se hvordan.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det ser sådanner ud. Husker sq ikke om der er monteret forkert på BRUN og SORT ??  Har det nogen betydning? Mere så min sovs ikke brænder på med 348 km/t... :-)


Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■

Brun, sort og grå er de faser, og det er ligegyldigt i hvilken rækkefølge, de er monteret. Det vigtigste nul (lyseblå) og jord (gulgrøn). De er også rigtigt monteret. Så dit komfur burde virke, hvis det er monteret rigtigt i den anden ende. Har du et billede af tilslutningsstedet?


fase

Og er skruen spændt på begge klemmer hvor den lille skinne sidder fra den blå ledning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, skruen/lusen er spændt korrekt. JEg brugte/tændte komfuret i går aftes og det ser ud som om det hele virker men har dog ikke brugt ovnen endnu da jeg lige fik komfuret hjem i går formiddags.

PÅ væggen tog jeg et foto af det - tilslutningen - før jeg skilte det ad, så det sidder korrekt.

MEn bare jeg er sikker på at det på komfuret sidder korrekt, så er der ingen grund til at bekymre sig over flæskestegen til JUl. :-))

Mange tak for jeres gode råd og tips, det er nok ikke sidste gang... ;-/ He He.


Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■

Du skriver i oplæg at de 4 røde lamper ikke lyser, og det begrunder mit forlag. Men hvis det virker nu så er alt vel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det ser umiddelbart ud som at - jeg må have gjort noget korrekt, gudskelov. :-)
De begynder at lyse når der er varme på, som en slags advarsel....


Tak for alle jeres gode råd, vejledninger og foreslag. Tak.


Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■

Oii.. Det er vist lige den her tråd jeg har brug for

Udskiftning af komfur.
Det gamle var forbundet 3 faser, 0 og jord.
Det nye har 2 faser, 0 og jord.

Er det igen "ligegyldigt" med valg af faserne, eller skal der være en bestemt spænding mellem de 2 faser (eller er der andet jeg skal måle på inden jeg monterer?)

Mange hilsner!

Den nominelle spænding mellem to faser er 400V. Du skal måle mellem fase og nul for at være sikker på, at nullen er nul. Desuden skal du vælge det tilslutningsskema, der viser tilslutningen med to faser og nul samt jord. Hvis du ikke er sikker på, hvordan tilslutningen skal være, sætter du et billede af tilslutningsskemaet ind i et indlæg.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis