Skal skifte kædehjul på Jonsered 2036 Turbo

Hej.

Har lånt svigerfars Jonsered 2036 Turbo, (god maskine) og lige fra det ene snit til det andet kommer der ikke smørelse ud til kæden.
Jeg har tømt olietanken, pustet og blæst alt igennem, renset og tørret alt af, men er kommet til den konklusion at det nok er pumpen der faldet ud af hak... samtidigt kan jeg se kædehjulet heller ikke ser for godt ud, så jeg skal skiftet det også... MEN hvordan dælen gør man det.

Der sidder en kobling med en fjeder, og i midten sidder der en pinolskrue, og der står OFF og en pil viser hvilken vej OFF er... men det hele snurre rundt når jeg prøve at demontere bæstet, er lidt nervøs for at tage for hårdt fat... det er jo Svigerfars maskine..
Jeg er "kommet til" at demontere den fjeder der holdt koblingen på plads... tror ikke det var så godt, for jeg kan ikke få den på igen..

Skal man bruge specialværktøj, en aftrækker, eller noget helt andet...

Frakmand
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du spurgte din "far" om en manual til saven.

eller komme ind til www.jonsered.dk under manual af den model du har
er der en "møtrik" i midten af slyngkobling. hvist den sider uden på kæden.!
eller en aftrækker med to bolte eller to kroge.!

men til "møtrikken" i midten skal du bruge en slagnøgle.?
når allivel koblingskål er afmontert så kan den ligeså godt få lidt fedt.
til dens leje. inden montering.
Hej Frakmand

For at skifte drivhjulet skal du skrue koblingen af. For at gøre det skal du have blokeret stemplet så motoren ikke kan køre rundt. Det gøres på følgende måde:
Skru tændrøret ud.
Drej motoren til stemplet står i bundstilling (ca.)
Stop et stykke fastflettet nylonsnor ala startsnor/flagline/tørresnor ned i hullet så det lægger sig oven på stemplet.
Drej forsigtigt koblingen i retningen "OFF" indtil snoren kommer i klemme og stemplet er blokeret.
Sæt en fastnøgle på det 6-kantede hoved på koblingen og giv den et let slag med en hammer i retningen "OFF"
Koblingen er nu løs og kan skrues af.

Når du nu har koblingen af så kan du tjekke geardrevet til oliepumpen. Inden for drivhjulet sidder der et plastic snekkedrev som driver oliepumpen, dette stykke plastic bliver ofte slidt og så pumper saven ikke. den er enormt nem at skifte når du alligevel har koblingen af.

Se tegning D på dette link: http://www.jonsered.ws/2036.pdf, snekkedrevet er reservedel nr.: 503 02 98-33. Når du har renset alt omhyggeligt og saven stadig ikke pumper er dette stykke plastic mit bedste bud på en fejlkilde.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hej...

Tak for tippet saveniels... har lige været henne ved PJ Skovværktøj i Nørresundby og fik løset koblingen, det tog ca. 15sek. Special værktøj og en luftnøgle.. wupti var den af... Det skulle jeg ikke give noget for...
Han var så flink at pille det hele fra hinanden, og pumpen var totalt smadret... han fik så ondt af mig og kvaliteten af saven at han skiftede pumpen, med en anden brugt pumpe, ny fjeder til svingkoblingen og fik den justeret så den bare snurrer som en drøm, for små 200,-
saveniels.

snortrickset det vær en sjov løsning af en stempelstop.!
men denne løsning må da funker perfekt. sammem med hammer og ring gaffel nøgle.
hvist man ikke har en slagnøgle.!
jeg bruger en klud, jeg stopper ind i cylenderen. når jeg skiller koblingen for at rense og give fedt.
men den med snoren er god. den må være let at styre.

Jacob
Annonce
Det var da noget omstændeligt på sådan en Jonsered..?
Stå og fedte med luftnøgle og snor i cylinderen??
Endnu en god grund til at vælge en Stihl, der skal man bare vippe en lille halvmåne låsering af så kan koblingen tages af, har også nogle gange skilt det ad ude i skoven hvis noget af det der juletræsnet *%¤#:;#¤"()&¤ er blevet viklet ind i koblingen..
Det ville så være slut på den arbejdsdag hvis det var en Jonsered og man ikke lige havde en reserve sav med, nå ja ikke så skidt det ikke kunne være godt for noget andet.

Ja jeg forhandler altså ikke Stihl, synes bare det er noget af det smarteste og mest gennemtænkte stykke værktøj der findes, undskyld offtopic..

Mvh.ame
Hej ame

Ja det er lidt "off topic" for det hjælper jo ikke på spørgerens problem at foreslå at købe en anden sav LOL.

Meeeen der findes også Jonsered modeller med koblingen inderst og rosetteringen yderst, som på Stihl (og iøvrigt enkelte Husqvarna modeller)

Tricket med snoren er faktisk et trick der netop kan bruges i skoven for du kan bare bruge startsnoren og bruger du luftnøgle behøver du slet ikke at blokere stemplet. Så tricket med startsnoren er netop til når man ikke har en luftnøgle.

Jeg har arbejdet meget med Stihlsave og jeg synes alligevel at Husqvarna overgår dem når det hele tælles sammen på bundlinien, men sådan er smag og behag jo som bekendt forskellig.


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

saveniels.

du siger da noget.?!?

snoren den er lige hved hånden. ud med tændrøret og i med startsnoren.
og frem med tændrørnøgle eller ringgaffenøgle eller hvad man har med .
ude i skoven.!
eller der ikke har slagnøgle til stede.?
Jeg har også arbejdet meget med Stihl,
til gengæld har jeg aldrig arbejdet med Husqvarna.
Nu tvivler jeg jo ikke på at det snor trick hvirker, men jeg har sgu svært ved at se det gennemtænkte i konstruktionen, jeg ville ærlig talt blive lettere irritabel hvis jeg stod ude i botanikken og opdagede at min sav var lavet sådan, det er sådanne små detaljer man skal tage i betagtning når man køber sit værktøj og prisen er ca. den samme..

Mvh.ame
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis