Grus i maskineriet!

Har egen vandboring. Det sidste 1/2 år er boringen begyndt at suge en smule sand med op. Dette udmønter sig i tilstoppede filtre i diverse vandhaner og i vaskemaskinen.
Er der nogen der ved hvordan man kan slippe for at skulle rense filtre en gang ugentligt?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Enten kikker du selv på din boring. Ellers får du en anden til det!

Det kommer selvfølgelig an på hvilken slags brønd du har.
Måske skal du have hevet hele pumpeværket op og gravet nyt. Eller du kan være heldig at det blot er en lille dum ting.

Du skal i hvert fald ikke rende og rense filiter flere gange i ugen...
Men lad os høre nogle af dem der har deres egen boring.

Næsformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der findes flere forskellige filtre du kan sætte på, lige efter vandværket.
De er noget letter at rense.
Men det vil tage noget tid før dine rør er rene for sand igen, men det kan hjælpe hvis du åbner for vandhanerne og lader dem løbe et stykke tid uden filter, så skulle det meste blive trukket med ud.
Hvis du har mulighed for at rense din hydroforbeholder, vil det også hjælpe et stykke tid, da bunden af den er fuld af sand lige nu.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for råd.
Næstformanden... Dit råd lyder hulens dyrt og omstændeligt, så tilgiv mig at jeg hælder mere til FWM's råd :-)

FWM.. Kan det eventuelt være at Hydroforen over lang til har samlet sand og nu er så fuld at det sendes videre i systemet, siden vi kun har mærket til det for nylig? Jeg ved at forrige ejer havde sin vandpumpe skilt ad lige før vi købte huset for lidt over tre år siden... Kunne det være de sidste tre års opsuget sand der nu sendes videre?
Har du eventuelt et link til sådan et filter?
Har i den tid der er gået fået løftet dækslet til vandboringen af (15 cm betondæksel med en diameter på 120 cm... Så det vejede en del). Har efterfølgende lavet nyt dæksel så det ikke kræver flere måneder at tage sig sammen til at komme derned. Kender i det med at man er ved at løse et problem, hvorefter et nyt, og større, stiller sig op i køen? Det viste sig at det rør (gammelt jernrør) der fører fra brønden og ind til huset er meget tæt på at være gennemtæret (de yderste 2-3 mm skaller af ved berøring). Der er ikke mulighed for at skifte stykket i brønden alene. Så jeg påtænker at trække en ny ledning til huset. Det nuværende rør har indvendig diameter som 22 mm PEX og leverer passende tryk både i stue og på 1.sal.

Kan man bruge alm. PEX-rør?

Og er der noget jeg skal være opmærksom på udover at grave det dybt nok ned?

Jeg er nødt til at føre det en anden vej ind i huset, da jeg ellers skal brække hele gulvet op i gangen.
Der findes plastrør lige nøjagtigt beregnet til sådanne opgaver. De er ret tykvæggede og robuste. Jeg har dem både i sorte og blå udgaver, men kender ikke forskellen.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 21 okt 2009 22:11
Hej

Husk at det er aut. vvs arbejde, så du må kun lave gravearbejdet.

Da det jo er min egen boring og jeg ikke piller ved selve boringen, har jeg frit slag...I hvert fald ifølge min VVS'er. Men jeg overvejer stærkt at lade ham slutte det til, når jeg har trukket røret fra brønd til hus. For han har de relevante fittings i bilen... plejer selv at ende op med 50% mere rødgods end jeg har brug for... For at være på den sikre side.
Til nedgravning skal du bruge PEM rør.
Hvis du ikke har ret langt, kan du købe det i anbrud.
Men det kan jo være at din VVSer kan leverer til ca. samme pris. Du vil jo også have ham til at leverer fittings mm.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du må selv lave det hele af arbejdet og skal laves pem rør. Det køber du af smeden som lige hjælper dig med at sætte det sammen så det er tæt. Udover det her skal han også levere et sandfilter til dig som du bliver glad for det skal sidde inde huset helst. Men ellers skariver du bare igen. Kan jo også være du skal overveje en udskiftning af hydrfor beholderen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så fik jeg gravet en ny vandledning ned. Noget af det er delvis dækket til på billederne. Den kom ned i 110 cm. Hvis den fryser til i den dybde, vil vandværket alligevel også fryse til...

Når jeg alligevel havde gravet renden lagde jeg desuden dræn i delen omkring huset. Havde købt 40 meter 80 mm dræn for 50,- af en landmand.

Mit hus, der ellers mangler fundament havde, selvfølgelig, en ordentlig klump beton der hvor jeg ville under væggen. Med stædighed, eder og tid kom jeg nu alligevel igennem og op bag skabene i badeværelset. Ind under væggen og op, hvor jeg ikke har kunnet holde de 90 cm til jordoverfladen, har jeg støbt over røret med beton iblandet flamingokugler. 

Da VVS-manden kom fredag eftermiddag tog det 2 1/2 time at skifte fra det gamle rør til det nye, da rørene videre fra stikket sad under et lille skab. Samtidig skulle han hjem på værkstedet og hente nogle ordentlige overgange fra PEM rør til stålrør istedet for dem jeg havde købt. Han var dog så begejstret over mine forberedelser og min grundige ide om hvorledes det skulle udføres at han kun ville fakturere mig for 1 1/2 time, da han synes det var noget sjovere end dryppende vandhaner og deslige.

Angående det gamle vandrør. Fandt ud af at det løber ind i huset under den del af stalden der er plaget af opstigende fugt... Det er nu mit fromme håb at denne fugt skyldes utætheder i det gamle rør. Desuden mente han at et utæt vandstik der resulterer i at pumpen kører ofte ville kunne trække sand med op.

Så jeg håber (håbet er fromt) på at have smækket adskillige fluer med et smæk.  

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis