Dobbelt lag gips?

Hej herinde

Jeg er ved at renovere et gammelt hus. Det har fået nyt stråtag og der er 250mm rockwool i skråvæggene. Har det nogen nævneværdig støjdæmpende effekt at sætte to lag gips istedet for et, eller er det bare dobbeltarbejde og ekstra udgift?

Mvh

Kasper
Hej herinde Jeg er ved at renovere et gammelt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nå for pokker...er gips nu blevet "forbudt" at bruge i vådrum......
He he, underholdende tråd det efterhånden er blevet til.

Og nej, det er ikke blevet "forbudt" at benytte gips i vådrum.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
  nej der findes jo vådrumsgipsen

men det var nu ikke lige den jeg havde i tankerne i tråden

det burde selvfølgelig ha været præciseret

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

jeg kan stadig ikke se at det giver et bedre indeklima at bruge fibergips
og de facts du kommer med ser ud til at komme fra producenten FERMACELL som gerne vil sælge en masse af deres gipsplader. Og jeg har ikke hørt noget om at gips skulle blive forbudt endnu, og heller ej om skimmelproblemer ved brug af alm gips

Dvs at alt det glasuld / mineral uld der er brugt igennem tiderne er hul i hovedet, fordi det ikke kan optage og afgive fugt ?


Uden at lyde som en narrøv, så synes jeg du er ude hvor du ikke rigtigt kan bunde....

http://www.lyrk.dk
ahhh ja vådrumsgips. Men man nu stadig bruge almindelig gips i badeværelser - blot ikke i vådzonen.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej boso..  læs lige her http://www.gyproc.dk/files/download...aj2007.pdf

Og naver..  i sverige har man indført forbud mod at bruge gips i vådrum osse vådrumsgips.. de har store problemer med skimmelsvamp i vådrum..  det har selvfølgelig ikke umidelart noget at gøre med os i dk. men desværre er det kun en formodning om at en lidt anden byggeteknik vil give andet udfald.. byggeforsknings instituttet har kigget på sagen og man formoder at en lidt anden byggeteknik i dk gør at evt sivskader vil fordampe i materialet
jeg havde gerne set at det var en konstatering og ikke en formodning der ligger til grund for udtalelsen... Derfor er jeg lidt nervøs for at udfaldet ender med at blive det samme som i sverige..
jeg håber da ikke at det først er i dag at du er blevet introduceret for problemet med fugtskadet gips og skimmelsvamp..
og jo jeg ved da godt at det ikke kun er på gips at der optræder skimmelsvamp men der er efterhånden blevet kastet så meget gips op på alle mulige og umulige måder at det selvfølgelig er en naturlig udvikling at skimmel optræder hyppigt i forbindelse med gips, og gipsen optræder ofte i forbindelse med issolering og issoleringen er måske mangelfuld og dampspærren er måske utæt....
men fakta er jo at man fandt almindelige gipsplader problematiske i forbindelse med vådrum for en del år siden pga. skimmelsvamps udemærkede trivsel i gipsen, ved samme anledning introducerede man vådrumsgipsen,, jeg mener at man skulle gøre nogenlunde samme tiltag overfor gips på konstruktioner..
mht til fibergipsen så var det sådan lige hvad jeg kunne finde om fibergips og jeg mener ikke at det var mig der mente at det bare var ekstra hårdt presset gips med vist nok noget ståltråd i...!!!!!!!!!!
det dybe vand tja..  det er jo åbenbart nærmest et religiøst emne, men jeg mener at fibergips er det materiale vi har i dag der minder mest om en pudset flade og den egenskab kan jeg godt li..


 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

hmm du slår mig mere og mere som en kværulant. Et badeværelse opdeles i våd og fugtigzone. I vådzonen har du ret i at der skal anvendes vådrumsplader. I fugtigzone kan man anvende almindelige plader. Jeg er lige ved at tro at det er specificeret i vådrumsreglementet. Man skal naturligvis sikre at de er mk-godkendte.

Der er MANGE badeværelser hvor lofterne f.eks. alle er lavet med ganske almindelig gips. Uagtet hvad du kan finde i diverse brochurer. Badeværelser der alle er projekteret og bestemt af ingeniører, arkitekter og de håndværkere der rent faktisk er vant til at arbejde med materialerne og har erfaringen.

Men fortsæt du blot din argumentering - måske du får ret. Jeg ved det ikke og er egentlig også rimelig ligeglad. Hvis projektbeskrivelserne en dag indholder brug af fibergips eller lign. så bruger vi da gerne det. Indtil da fortsætter vi med gængse praksis.
Hej

Alle gipsbeklædte vægge i vådrum (typisk rum med gulvafløb) skal være med 2 lag vådrumsgips, og lofterne må gerne være af alm 13 mm gipsplader.

Hold da op, var ikke klar over at det var næste kapitel af Muhammed-tegningerne jeg havde spurgt til

Men tak for de mange input

Kasper
  den kom vist lidt ud i rummet den debat..
men jeg vil lige slutte med at hvis i er volsomt plaget af støj så er Koludabygs  råd med to forskellige materialer helt korrect... og så ikke mere om det....  held og lykke med byggeriet

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også