Dobbelt lag gips?

Hej herinde

Jeg er ved at renovere et gammelt hus. Det har fået nyt stråtag og der er 250mm rockwool i skråvæggene. Har det nogen nævneværdig støjdæmpende effekt at sætte to lag gips istedet for et, eller er det bare dobbeltarbejde og ekstra udgift?

Mvh

Kasper
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er ikke spild, det dæmper udefrakommende støj. Vi har 2 lag fordi vi bor tæt ved en motorvej.

 

det har en støjdæmpende effekt absolut. hvis i er generet af udefra kommende støj så er det bare med at få det gjort mens man aligevel har værktøjet fremme :-)
men når det nu er et gammet hus havde jeg nok brugt fibergips istedet for almindelige gipsplader de er lidt dyrere i indkøb og skal skæres med elværktøj til gengæld er de væsentlig nemmere at spartle og male

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du har stråtag, kan jeg vanskeligt forestille mig at der kommer megen støj igennem det.
Men det er jo ikke en herregård, at sætte yderligere et lag gips på, og det har vel også en vis brandhæmmende effekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Alternativt kan du opsætte 1 lag spånplade først, og derefter 1 lag gips.
De har hver deres resonansfrekvens, og vil derfor give en bedre lyddæmpning.
af hvilken grund ville du bruge fibergips fordi det er et gammelt hus ?

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
fibergips kan optage og afgive fugt, til forskel fra alm gips. det betyder i min verden et bedre indeklima.. og netop fordi det er et gammelt hus er det måske en fordel at bruge et materiale der ikke er berygtet for at være skyld i dannelse af skimmelsvamp..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

fibergips er stadig gips, det er bare presset hårdere, og så er der ilagt fibre eller ståltråd i for at gøre det stærkere.
Hvordan vil du desuden have at gipsen skal kunne optage og afgive fugt når det hele bliver malet med plastic maling og fuget ?

http://www.lyrk.dk
undskyld hr naver men skulle du ikke lige finde ud af hvad fibergips består af før du brager løs her på tråden ? !!!! og mig bekendt maler man ikke pladerne på bagsiden inden man monterer dem,, det plejer jeg i hvertfald ikke at gøre.. men man skal jo lære så længe man lever....

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

1. jeg mener bestemt ikke jeg brager løs
2. jeg arbejder med byggeri til hverdag

Hvis indeklimaet skal forbedres i form af den beklædning man bruger, så nytter det jo ikke noget at materialet er hygroskopisk på bagsiden. det skal det være på indersiden for at fungere. Og hvis man maler sin gips på vægge og lofter med en alm vægmaling, ligger der en plastikhinde på hele overfladen af beklædningen (gips). Så kan materialet være nok så hygroskopisk, det nytter ikke en disse

Du behøver ikke blive spydig eller sur fordi jeg ikke er enig med dig.

Hvis du kan finde et sted hvor det er beskrevet at fibergips giver et forbedret indeklima, vil jeg meget gerne se det, for det er da temmelig væsenligt hvis det kan det.

http://www.lyrk.dk
ikke sur overhovedet...   de fleste skimmel angreb kommer fra brugen af traditinel gips. alene af den grund at gips er et fortrinligt materiale til at optage og holde på fugt, dertil håber jeg da at vi er enige.. derfor er det min mening at gips er uegnet og burde være forbudt at benytte i forbindelse med udvendige konstruktioner lige som det blev forbudt i forbindelse med vådrum .. det står selvfølgelig for egen regning men jeg tror at traditinel gips om ganske få år kun bliver tilladt at bruge i forbindelse med lette skillerum..
mht til overfladebehandlinger på indersiden kan jeg ikke se at det skader at have en dampspærret overflade ind mod brugerfladen, men vigtigt at materialer mod konstruktionen kan optage og afgive fugt hvis sådan noget skulle opstå...
 
Fremstillingsprocessen

Fibergipspladerne indeholder udelukkende genbrugspapir, vand og gips.

På fabrikken raspes genbrugspapiret i småbidder, der opløses i vand. Heri iblandes det tørre gipspulver, og massen påføres produktionsliniens transportbånd. Her efter presses massen, den hærder, bliver udtørret, og bliver til sidst slebet i tykkelse og skåret op.

Gipsmassen omslutter hvert eneste papirfiber, og det er forklaringen på fibergipsens styrke. Pladerne er homogene i hele tværsnittet, og mister derfor ikke sin styrke hvis overfladen får en mindre skade.
Pga. materialesammensætningen er FERMACELL plader lige velegnede som almindelige byggeplader, som brandbeskyttelse og til vådrum.

FERMACELL fibergipsplader indeholder ikke sundhedsskadelige stoffer. Da der ikke anvendes lim, er enhver form for lugtgener udelukket samtidig med, at den homogene pladestrukturs åndbarhed forhøjes. FERMACELL fibergipsplader får derfor topkarakterer i alle indeklimaundersøgelser.
Sundhed, økologi

På baggrund af en prøvning af produktet har Østrigsk institut for bygningsbiologi i Wien klassificeret FERMACELL fibergipsplader som egnede til biologisk byggeri. "Institut für Baubiologie Rosenheim GmbH" (Institut for bygningsbiologi Rosenheim) har pga. de fremragende kontrolresultater tildelt produktet FERMACELL sit certifikat

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også