Kælder vægge

Hej
Vi står og skal lave om på vores hus, og vil blandt andet lave soveværelse i vores kælder.
Vores problem er at vi ikke ved noget om ydervæggene, andet end at de virker kolde.
Vi skal have gjort noget ved væggene, både for kulde og fugt. Er der nogen i dette udmærkede forum der har nogle gode ideer til hvordan vi kan gøre dette(Nemt og billigt)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der fugtig og koldt vil jeg slet ikke anbefale at du bruger det til soveværelse.. for det første må du slet ikke bruge kld-rum til opholdsrum for det andet vil det være med helbredet som indsats.. hvis du så aligevel vælger at lave soveværelse i kld.. skal du sørge for at kld. bliver tør.. omfangsdræn på ydervæge.. så skal du have en varmekilde der sørger for at gulvet og ydervægene er opvarmede.. gulvvarmeanlæg vil formentlig være det bedste.. og sidst men ikke mindst skal der etableres noget ventilation af rummet, i lyset af at det skal være opvarmet ville det nok være smartest med noget varmegenvinding... så nemt og billigt,, i forhold til kroniske luftvejslidelser... ja...
nå men jeg kender jo ikke din bolig men har du ikke mulighed for at lave noget på loftet i stedet for...

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

En kælder må gerne bruges til både værelse og opholdsrum. Der skal bare være adgang til det fri fra kælderen!
Det er også lidt forskelligt hvordan folk betegner en kælder. Nogle gange er den helt under jorden. Andre gange er den bare under det som dagligt kaldes for stuen...

Men gør som Jokoor skriver. Vær sikker på at fugten er væk og du ikke kommer til at lide under skimmelsvamp o. lign.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

De vigtigste krav til beboelsesrum i kældre
I Bygningsreglementet, BR08, står der, hvad der skal til, før en kælder opfylder kravene til beboelsesrum. De vigtigste krav er:

  • Gulvet skal ligge over det omgivende terræn mod mindst én af kældervæggene. Altså skal mindst en af kælderydervæggene svare til en almindelig husfacade i forhold til det omgivende terræn. Hvis ikke dit hus ligger på en skrånende grund, skal den ene kælderydervæg altså graves fri.
  • Der skal være mindst 2,30 m fra gulv til loft.
  • Der skal være mindst et vindue til det fri i hvert kælderrum.
  • Der skal være en flugtvej direkte til det fri. Det kan f.eks. være et vindue, en dør eller en lem. Åbningens højde plus bredde skal mindst være 1,5 m, og højden fra gulvet til underkanten af åbningen må ikke være over 1,2 m. Desuden skal det være let at åbne flugtvejen.
  • Indeklimaet i rummet skal være sundt og sikkert.
  • Kælderen, som rummet ligger i, må ikke være kold og fugtig.

I de fleste kældre vil disse krav ikke være opfyldt, og da kommunerne normalt følger bygningsreglementets krav nøje, vil de som regel ikke give tilladelse til at indrette beboelse i kælderen.
http://www.bolius.dk/viden-om/kaeld...l-beboelse

jeg mener jo ikke bare det er noget jeg finder på, der er faktisk regler for den slags.... og der gives ikke dispensationer mere..........  


 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Så var det jo heller ikke helt galt det jeg skrev.
Men jeg var ikke klar over at man måtte bruge en lem til flugtvej. Jeg troede det skulle være glas.

Og dispensationerne har været væk længe hvor jeg kommer fra!
Derfor blev et hus købt med 4 værelser og solgt med 1. De resterende lå i kælderen og kunne derfor ikke godkendes i BBR.
Lidt surt for ham manden der skulle sælge. Men sådan er det jo.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 men fakta er at vi ikke må råde mennesker så det går ud over deres helbred.. jeg blev bare lidt urolig over din fortolkning med at det er forskelligt hvad folk difinerer som kld. når det helt klart er defineret at rum skal ligge over grundplan i loven..


 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Annonce
Tusin tak for jeres svar.
Vi har boet i huset i 3 år nu, og har ikke haft fugt problemer overhovedet! Så jeg tror heller ikke det vil blive et problem nu. Jeg tænkte bare på at hvis væggene skulle beklædes med gibs eller lign. om man så ville sætte isolering og dampspær op?
De andre ting i her nævner er vi udemærket klar over, og disse ting er der selvfølgelig styr på.
Jeg skal selv i gang med et lignende projekt, vi har også en knastør kælder som skal inddrages til soveværelse bla. og har de samme spekulationer som dig.

Vores nabo er netop blevet færdig med sin kælder og de har opsat et skelet på væggene, isolering, dampspærre og gipsplader, den løsning tør jeg ikke bruge da der er en risiko for at der kan opstå skimmelsvamp bag dampspærre/isolering hvis ikke det er helt tæt pga. kuldebro og kondens. Man kan jo ikke holde øje med det når det er gemt væk.

Vi har valgt at vandskure alle væggene og samtidig vil vi etablere en god ventilation i rummene.

Der er masser af spørgsmål at stille vedrørende dit projekt, jeg kæmper selv med dem :-)

Hvordan er kældervæggene opbygget, er det grundmuret eller støbt?
Er der en fugtspærre i væggen der forhindrer opstigende grundfugt(det kan evt. være et lag murerpap)
Er der etableret omfangsdræn?
Hvordan er gulvet opbygget, er det isoleret, er der et kapillar brydende lag?

Jeg kæmper stadig med mit projekt men tror på det bliver godt.....engang :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis