oliefyr

har et bioolie fyr som går i stå konstant. Jeg har gjort "øjet" ren men det hjalp ikke noget  det var heller sodet.Jeg har målt modstanden på øjet den er cirka 0,4k ohm til til 1,0k ohm når at der er flamme nogle der ved om denne modstand er rigtig. Hvad kan det ellers være at der får olie fyret til at gå i stå.Der er olie på fyret og tænder også fint men går ud efter cirka 10 sekunder.Ting jeg har gjort skiftet kontrolboksen- renset dysen-tjekket at det ikke er løbet tør(det var det ikke )tjekket luftmængden fra kompressor
Kan der opstå en fejl i høj spændningen som vil få kontrolboksen til at gå i fejl?

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sidder og tænker på om ikke bio-olien skal forvarmes for at kunne brænde, så kunne det måske være der fejlen ligger.

V.h.  Håndværkeren
olie skal forvarmes og det bliver den også.Problemet er heller ikke at den ikke kan tænde for det gør den efter cirka 2 sekunder. problemet er mere at brænder går ud efter 10 sekunder altså den max tid som oliefyret højst må køre olien ind med inden at der skal være flamme men det går i fejl selvom at olien er tændt og der er flamme. desuden skal den olie jeg bruger lige nu ikke forvarmes da det er dieselolie

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja jeg er tom for ideer for hvad det så kan være, så spar mange ærgelser og lad en proff. ordne fyret. Det koster godt nok men så har du noget at hænge hatten på hvis det stadig ikke virker.
Hejsa

Når man har sådan et problem må man gå logisk frem.
Da fyret starter og brænder i lidt tid, kan man udelukke tænd systemet.

I olie tilgangen til dysen må der sidde en magnetventil. Mister den spændingen eller bliver trykket for bare for lavt så flammen går ud. Prøv at måle spænding over magnet ventilen og hold øje med hvad der sker.
Hvis det er tilfældet må der være en eller anden tilstand som gør at magnet ventilen mister spændningen. Prøv at undersøg for hvilke tilstande det gælder - 1. ingen flamme osv.

Er det ikke her problemet er, må det være trykket til dysen der forsvinder. Check om tryk og temp er rigtig.
på den type biobrænder sidder der ingen magnetventil ved dysen da det er en tryk forstøver brænder .Dvs at den bruger trykluften til at suge den opvarmede olie op med. Trykket er der konstant når at brænder køre da jeg kan følge trykket på et manometer der sidder godt nok en magnetventil til at lukke for trykluften når at brænder ikke køre men den burde også virke da jeg kan se at trykket er konstant når at brænder køre.Temp burde vel ikke have nogen betydning når at det kun er dieselolie jeg brænder af

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Okay

Hvis du er sikker på at olie og luft tilførsel er stabil kan problemet kun ligge i noget elektronisk. I første omgang ville jeg
udskifte flammeøjet. Man har før hørt om en defekt som skyldes varme på virkningen af dette øje. Kan det lade sig gøre at trække det ud og belyse det med en lommelygte, i samme øjeblik der kommer flamme, for derved at forhindre varme påvirkingen.
Danfoss har haft problemer med en serie magnetventiler til oliefyr.
Jeg har været så heldig at have haft en af dem. :-(
Når den har været aktiveret et stykke tid svigter den pga. opvarmning. En simpel elektrisk fejl, afbrydelse i spolen.
Fejlen bliver ofte forværret, forstået på den måde, at den virker kortere og kortere tid.
På den pågældende type er magnetspolen fastholdt med en skrue. når man afmonterer den, kan spolen trækkes ud.
Når den fungerer, kan man tydeligt mærke magnetkraften, der prøver at trække den på plads, og når den svigter mærkes det ligeså meget tydeligt.

Ved ikke om din magnetventil er af denne konstuktion.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
jeg tror at jeg har fundet fejlen efter at have prøvet mange ting besluttede jeg mig for at måle fotostrømmen og det var her fejlen lagde strømmen blev alt for høj når at den at øjet blev belyst efter at have fået fotostrømmen justeret ind på de rigtige værdier ser det ud til at det køre igen. Hvis der er nogle der kan bruge det til noget kan jeg oplyse at fotostrømmen skal være ca 5 ma når at der ikke er flamme og 35-55 ma når at der er flamme. Min værdi når der ikke var flamme var god nok men værdien lagde på 110 ma når at der var flamme og det gør åbenbart at elektronikboksen gik i fejl.Jeg ændrede værdien ved at dreje øjet lid væk fra flammen. Jeg fandt desuden ud af at en oliebrænder faktisk også kan antænde olien for hurtig da øjet så ikke når at reagere på at der ingen flamme er og derved går i fejl

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis