Uelastiske fuger i bad

Har nu fået sat vores keramiske fliser op i vores badeværelse og skal nu til at fuge. Fladerne får en alm fugemasse fra MIRA men er nu kommet i tvivl om fugerne i hjørnerne og i overgang mellem gulvfliser og opkant-fliser.

Badet ligger i en muret tilbygning som vel er godt 50 år gammel. Der er betonloft med terrasse oven på. Gulvet er et standard støbt gulv (afretningsgrus, 30 cm Sundolit og 10 cm armeret betongulv med vandbåren gulvvarme. Der er ikke opsat gipsvægge i rummet. Der er primed på gulv og vægge samt lagt vådrumsmembran. Der er altså tale om en 100% uorganisk konstruktion med tunge vægge. Der indgår/eksister ikke organiske kontruktioner i de tilstødende rum eller bygningsdele.

Standard svaret er jo nok at det skal være en elastisk silikonefuge beregnet til formålet. I dette tilfælde fx. MIRAs egen Supersil.

Men når jeg læser i BYG200 får jeg den opfattelse at jeg godt kan bruge samme (mørtel)fugemasse i overgangene. Således skriver de fx på side 39:

"Traditionelt anses uorganiske konstruktioner for at være vandtætte i sig selv, hvilket også er korrekt for de almindeligt anvendte betonkvaliteter"

Og på side 41:

"Fuger mellem gulv og vægge mv., hvor der kun forventes små bevægelser f.eks. ved støbt opkant, kan udføres som fleksible mørtelfuger"

Og på side 63 (om fuger):

"Fleksible mørtelfuger kan anvendes som bevægelsesfuger, hvor der kun forventes små bevægelser mellem de indgående bygningsdele, og hvor det kan accepteres at der optræder fine revner under brug. Små bevægelser kan typisk forventes i mindre rum med murede eller støbte konstruktioner, hvor hovedparten af svindet og krybningen er overstået"

Er der noget jeg har overset eller kan jeg blot fuge det hele med alm fugemasse?

Følte mig også lidt fjollet da jeg lavede (den dyre) vådrumssikring for HVIS der endelig skulle trænge vand forbi fliserne hvad ville der så kunne ske ved det? Mureren stod jo og spulede vand på murstensvæggene før han pudsede og hvis der skulle ryge vand forbi/igennem det støbte betongulv - ja så burde sundolitten og stabilgrusen derunder vel nok også kunne tåle det ?!


/bjørn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg ikke lige vådrums BYG'en ved siden, men jeg er ret sikker på at dit citat "hvor det kan accepteres at der optræder fine revner under brug." ikke omfatter vådzoner. Elastisk fugtbestandig fuge mellem gulv og væg (ex. vådrumssilikone) er god latin.

Som jeg erindrer mig forsiden på BYG200 så viser den faktisk en tegning af et gulvhjørne i et vådrum, hvor man tydeligt kan se forskel på gulv/vægfugerne og overgangsfugen mellem gulv og væg.
Hej Lars

Lige netop det citat du nævner, er fra kapitlet "Øvrige konstruktionselementer", hovedafsnittet hedder "Fuger" og starter med teksten "Fuger i vådrum ...". Citatet er fra underafsnittet 'Fleksible mørtelfuger'.

Umiddelbart efter ovenstående afsnit kommer så et afsnit om elastiske fuger. Her skriver de:

"Elastiske fuger - i vådrum altid udført som fugemassefuger - anvendes, hvor der forventes bevægelser mellem bygningsdelen, som fleksible mørtelfuger ikke er i stand til at optage, ELLER HVOR REVNER ER UØNSKEDE AF HYGIEJNISKE ÅRSAGER."



Billedet på forsiden er tydeligvis en fleksibel mørtelfuge og der er på side 64 tre tegninger af hhv. en mørtelfuge og to elastiske fuger ...

/bjørn

hvorfor ikke bare benytte den vådrumssilikone? selv hvis det var lovligt at bruge en mørtelfuge er jeg sikker på de fleste vil undre sig over valget.
Skrevet af ziwe på 02 okt 2009 13:29
hvorfor ikke bare benytte den vådrumssilikone? selv hvis det var lovligt at bruge en mørtelfuge er jeg sikker på de fleste vil undre sig over valget.

Tjoo - det kunne jeg for så vidt godt. Men jeg syntes helt enkelt at det ikke er særlig kønt i fht. at fuge med den samme cementbaserede og plast-forstærkede fugemasse (mira supercolour) som jeg bruger til resten af fugerne. Og en veludført mørtelfuge vil have en betydelig længere levetid end en silicone fuge der fungicid eller ej skal skiftes meget oftere.

Og så har jeg nok også lidt svært ved at se hvad det i vores (uorganiske) tilfælde er der skulle kunne ske ved et dagligt brusebad? At mursten og puds bliver våde? At vandet trænger ned til sundolitten så den rådner?

/bjørn

Ved et gulv uden varme, er der jo ikke de store bevægelser, og der er normal fugemasse ok. Men når der er varme i gulvet arbejder det meget mere og en cementbaseret fuge kan ikke optage dette.

Hvad du gør er op til dig, men er det ikke lavet rigtigt, er der en stor change for at forsikringen ikke dækker.
Og når huset engang skal sælges, får fugerne en anmærkning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Er der nogen grund til ikke at lave det som elestisk fuge?
Jeg mener, det er da ikke nemmere at lave en pæn klinkefuge, end en gummifuge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Dit gulv og vægkonstruktionerne er to forskellige konstruktioner og der vil højst sandsynligt opstå bevægelser her som en fleksibel mørtelfuge ikke kan optage og der vi opstå synlige revner.
Altså minimum 5 mm fuge her med elastisk fugemasse (vådrumssilicone).

I hjørner hvor det er f.eks er sammenmurede teglstensvægge eller andet hvor der ikke kan forventes bevægelser af betydning, kunne der nok godt anvendes en fleksibel mørtelfuge, men selv ville jeg vælge siliconefugen her også for en sikkerheds skyld.

Det er da rigtigt, at det kan blive nødvendigt at skifte en siliconefuge en gang imellem, men man ser da også nogen der holder både i 20 og 30 år.

Vådrumsmembranen er kommet for at konstruktionerne ikke skal blive opfugtede i området omkring vådrummene.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis