Kører "tør" for strøm

Jeg har et problem med en Mazda 626 fra 1998 som jeg har oplevet et par gange at den løber "tør" for strøm. Jeg kan dog ikke finde ud af om det er årsag eller til mine problemer eller om det er konsekvens af et helt andet problem.
Det der sker er følgende:
- motoren bliver varm 
- der kommer ingen varme til varmeapparatet
- TCM og ABS lamper begynder at lyse
- radioen slukker
- indvendig blæser går ned i omdrejninger

Ladelampen er slukket (som den jo skal).
Jeg har prøvet at stoppe uden at slukke motor og der går radiator blæseren for fulde omdrejninger. Hvis jeg så bare får ladet batteriet op så kører den igen. Jeg har haft den til mekaniker men han kunne ikke finde noget.

Jeg har en teori om at det kan skyldes en dårlig generator og når der så ikke længere er strøm nok så slår vandpumpen/termostaten ikke til. Men kører vandpumpen elektrisk eller er der en termostaten til pumpen - jeg troede egentlig at vandpumpen altid kørte ?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe og give mig et hint. Jeg er mest tilbøjelig til at skifte generator men vil da godt høre om der er nogen der kan bekræfte at det vil kunne hjælpe ?

/Stub
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have målt om generatoren virkelig lader. Man skifter ikke bare en generator på ubefæstede formodninger, hvis penge da ellers betyder lidt.

Hvis du har et multimeter, kan du kontrollere om der er 14-14,5 volt over polerne på akkuen med motoren i hurtig tomgang.

Med venlig hilsen
ktm

 

den bliver varmt på grund mangel af strøm og kølerblæser kan ikke afkøle væsken.
Kan godt være kull i generator er slidt eller spændigregulator er defekt.
måling af strøm mens motor kører er eneste løsning.
Abs lampen lyser når spænding fælder, og hvis spænding falder mere kommer også airbag lampe til at lyse.
www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

Tak for svarene.

Jo penge betyder skam noget - jeg er bare ved at være desperat når mekaniker ikke kan finde problemet.
Er der nogen som kan fortælle hvorfor der ikke kommer varme i kabinen ?
Kan det være at problemet er den modsatte vej? Nu har jeg lige haft problemet igen, hvor jeg kørte på et fuldt ladet batteri. Kan det være vandpumpen som står af og blæseren æder alt strøm fordi der er varmt ?

Jeg kørte en kort tur i går hvor der ikke var nogen problemer - der var varme til kabinen og det hele virkede.
I dag hvor jeg skal køre langt og på motorvej, så starter den med at blive varm, derefter forsvinder varmen fra kabinen og så forsvinder strømmen til radio og TCM/ABS

Når I siger jeg skal måle spændingen, så er det på polerne på generator (jeg er ikke sikker på hvad akkuen er) ?

/Stub
Akkuen eller akkumulatoren er dit batteri.
Ikke fordi jeg har meget forstand på disse ting, men kunne det tænkes at der er el-blæser på køleren, og den måske er ved at være slidt op, så den tager rigtig meget strøm, uden at komme op i de o/min der skal til at kølevandet.
Bare en tanke.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

I går da jeg kørte hjem mistede jeg kileremmen til genrator. Er det den som også trækker vandpumpen ?
Jeg havde ellers tjekket den og den virkede ikke slap.
Jeg har skiftet remmene til generator og servo for at se om det nu hjælper.
Jeg er så bare spændt på om det var en dårlig rem eller om det er fordi at pumpe eller generator sætter sig fast.


/Stub
Hvis problemet fortsætter vil jeg anbefale dig at få en autoelektriker til at måle på generator/batteri, de fleste mekanikere kan ikke lave målingerne.
Du går heller ikke til mureren hvis du skal have lavet elarbejde i huset.
Hej akselj.
Det er da noget af en beskylning at komme med, det må da være nogle uuddannet du har haft erfaring med, hvis man ikke som uddannet mekaniker kan finde ud af at sætte sit multimeter til plus og minus på batteriet, er der vist nok ikke megen gennemgang et vist sted.
Hilsen Mekkeren

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
Min udtalelse var nok lidt for generaliseret, men jeg har set så mange eksempler på at mekanikere bare har skiftet reservedele i el-systemet uden at undersøge først.
Mit værste eksempel er en bekendt som også tabte strøm, han fik skiftet generator, batteri, og diverse kontakter uden resultat.
Derefter mente den geniale mekaniker at der var overgang i ledningsnettet, og at det skulle skiftes.
Autoelektrikeren fandt fejlen på 5 minutter, vippekontakten til bagagerumslyset hang så der var et konstant forbrug.
Det kostede ca. 8000 kr hos mekanikeren, og 250 hos autoelektrikeren.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis