kort spg vedr varmepumpe vs gasfyr

Nu har jeg læst meget omkring dehersens varmepumper.
Hvad jeg ikke rigtig kan forstå, er:
Sparer man penge ved at bruge en varmepumpe kontra et gasfyr? -

-De steder jeg har kunnet finde en sammenligning er kun varmepumpe vs. olie / el - aldrig naturgas..

Nogen herinde der bruger VP i stedet for gas?

/cs

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skubber lige denneher ind i dagens anledning:

http://www.skm.dk/publikationer/notater/7164.html
jeg har altid troet at det var billigere at bruge gas??? :-O

/cs

Det er rigtigt nok at de fleste beregninger er lavet med et oliefyr, som sammenligning. Ifølge DONG er det 25 % billigere at varme op med et gasfyr i forhold til et oliefyr. Ifølge energisparebolig.dk sparer du det halve på varmeregningen på et jordvarmeanlæg i forhold til et oliefyr, så jeg vil tro, at du sparer ca.1/3 af varmeregningen, hvis du udskifter et gasfyr med et jordvarmeanlæg.

Men besparelsen kommer meget an på, hvor gammelt dit gasfyr er og hvilken type varmepumpe, du vil anskaffe dig:
  • Et gammelt gasfyr har ikke en kondenserende kedel og udnytter derfor ikke gassen så godt. Fyret bliver også slidt med tiden og på et tidspunkt er du nødt til at skifte enten til et nyt fyr, eller til et andet, nyt opvarmningsanlæg, f.eks. en varmepumpe. Har du derimod et nyt gasfyr kan det ikke betale sig at skifte opvarmningsform foreløbig. Tænk hellere på, at isolere huset, skifte vinduer etc. Læs mere om opvarmning af dit hus her.
  • Der findes i hovedtræk tre typer varmepumper:
    -Jordvarme, som henter varme fra solvarmen i jorden. Jordvarme er dyrest, men mest effektivt og kræver tilladelse fra kommunen til nedgravning af jordslanger og kræver et areal til jordslanger
    -Luft-til-vand varmepumpe, som henter varme fra udeluften til dit centralvarmeanlæg. Kræver ingen tilladelser
    -Luft-til-luft varmepumpe, som henter varme fra udeluften og fordeler det i huset via et ventilationsanlæg. Kræver ingen tilladelser.

Husk at der er flere ting, som du bør tænke på ved at skifte opvarmningsform end du umiddelbart regner med:
  • Har du isoleret huset, så meget som muligt (inklusive udskiftning af vinduer)? Ellers kan du risikere at investere i et opvarmningsanlæg, som er for stort, hvis du senere vil isolere huset og derfor ikke får så stort et varmebehov..
  • Bor du i et område med tilslutningspligt til naturgas? I så fald risikerer du fortsat at skulle betale fast afgift for naturgas, selv om du ikke længere bruger gas. Spørg kommunen.
  • Hvor længe har vi gas endnu? Energistyrelsen mener, at vi har gas fra Nordsøen til 10-20 år endnu. derefter bliver vi afhængig af udenlandsk gas. Men før eller senere slipper gassen op eller bliver uforholdsmæssig dyr.
  • En varmepumpe fungerer bedst når den leverer opvarmet vand med en lavere temperatur end vandet fra et gasfyr. Det kræver måske, at du har gulvvarme eller får udskiftet dine radiatorer til en ny og mere effektiv type.
Rent CO2 mæssigt er en varmepumpe at foretrække, da den drives med el, som kan produceres med vindmøller, vandkraft (fra Norge eller Sverige) eller biobrændsel. I øjeblikket er CO2 gevinsten tvivlsom, fordi 70 % af vores el bliver fremstillet med kulkraft, men det skulle blive bedre med tiden. En varmepumpe er således mere fremtidssikker end et naturgasfyr.

Det er en større udskrivning at skifte varmeanlæg, så det er ikke noget du skal gøre før du har undersøgt alle muligheder og regnet grundigt på det. Rent prismæssigt ligger en luft-til-vand varmepumpe (jordvarme er endnu dyrere) til et almindeligt parcelhus et stykke over de 100.000 kr. og er altså en del dyrere end et naturgasfyr, som kan fås for 35.000-40.000 kr. Så udgifterne på varmeregningen med en varmepumpe skal helst give en besparelse, så merprisen er betalt hjem på en rimelig tid. Din besparelse skal altså helst overstige 3-4.000 kr om året for at din investering er betalt hjem på 20 år med en varmepumpe.

et utroligt godt indlæg der forklarer alt hvad jeg havde brug for at vide. - Mange tak Søren.. :-)

Mit gasfyr er fra 2001, så det kan vist ikke betale sig at skifte endnu. Jeg må gå isoleringsvejen, tror jeg..

/cs

Annonce
Ved at handle i sverige, kan du få den nye model nibe fighter 1145 8kw, med en ekstern varmtvandsbeholder på 300liter, samlebrønd til 2 slænger, 2 x 200mtr jordslange til 55500 dkr inkl transport. Så skal du have gravet slangerne ned og sat anlægget til, så det kan gøres langt billigere.

mvh johnia

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis