Understrygning af tegltag

hey

hvordan kan j nemmest og bedst understryge mit tegltag (undertag, men der er intet undertag) fra 70´erne? hvordan laver jeg en god blanding af mørtel, som ikke sviner og falder af, men bli´r siddende? hvilket værktøj skal j bruge?


kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har understrøget mit tag med en fugepistol og en bestemt tagfugemasse, som kan udvide sig alt efter temepraturerne.
Jeg købte mine i Bauhaus og har været rigtig godt tilfreds, og så er det utroligt nemt at fuge ud.

Venlig hilsen

Nicolai Schultz

hvad hedder det? er det økonomisk? er det godt klistret, så det ikke falder ned?

hvorda fjernede du støv og løst puds/understyrgning inden?


kh. hilsen Mr. GDS 0
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan faktisk ikke huske hvad det hedder. Men hvis du spørger dem derude ved de hvad det er er. Produktet er egentlig beregnet til at bruge på den udvendige side af taget (ved samlinger mv.,) men effekten er den samme indefor, hvilket gør den ideel at bruge som understrygning.

Vi havde ikke noget undertag, eller understrygning på vores tag, så på det punkt kan jeg desværre ikke lige hjælpe.

I øvrigt brugte jeg omkring 10 tuber til et tag på ca. 150 kvm. og en tube kostede vist omkring 30-40 kr. så det synes jeg ikke er galt, taget den lettere arbejdsgang i betragtning.

Venlig hilsen

Nicolai Schultz

Du kan bruge tagkit til at understryge det med.

Spørg efter det på din lokale trælast, så har de sikkert flere mærker af denne understrygnings fugemasse.
Jeg troede ikke at man rådede til at bruge sådan noget. Hvis jeg tænker tegltag på 150 kvm om med alle de vandrette og lodrette fuger der er, så er der ikke blevet brugt ret meget fugemasse, hvis man kun har brugt 10 tuber.

Jeg har selv understrøget mit tag med en mørtelblanding i 1:20, da den ikke må være for stærk. Blandingen må abolut ikke være grødet og man bør fugte teglene først, så man sikrer vedhæftningen. Der bruges så to forskellige mureskeer til understrygningen - en til de lodrette og en til de vandrette. Herefter tog jeg en blød kost og børstede dem lidt over så vedhæftningen blev optimal. Skulle det være helt godt, skulle man have haft brugt noget kalkmørtel (mener det hedder det), som man tidligere brugte, når man murede huse op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Anders77 på 01 okt 2009 14:31
Jeg troede ikke at man rådede til at bruge sådan noget.

Jo da, det er klart bedre end mørtel.
Flexibelt og klæber på næsten ALT... men er også noget fedtet stads at arbejde med, og lidt svært kun at få det sat på ens tagsten.

Kitten fåes også i 15 liter spande, også benyttes en sugepistol til at fuge med, dette er meget mere økonomisk i forhold til i små tuber...

Det skal måske lige nævnes at det var et etenittag hvor der ikke var under tag, som jeg brugte det på, og alle revner, mv. har fået :-)

Venlig hilsen

Nicolai Schultz

Du kan bruge alm bakkemørtel med cement du selv blander. Men du kan også bruge kalkhydraulisk mørtel. Som er en mørtel uden cement, som man brugte i gamle dage, (og stadigvæk til renovering af gamle bygninger.) Jeg tror det er den Anders77 tænker på. Men den koster$$$$$$. Jeg ville blande bakkemørtel og cement selv.
Så fugter du dine tegl først, (evt med en tryksprøjte) og så fylder du mørtel i.
Når jeg understryger bruger jeg en skelske til de vandrette, og en papegøjeske til de lodrette. Det er klart det nemmeste.
Når du så har sat mørtel i, tager du en våd pensel, (ikke for lille, bedøm selv) og stryger henover, så du glatter mørtlen ud, og lukker evt små huller. Så bliver det rigtig flot. Og så kig tilbage en gang imellem. Kommer der sollys ind nogle steder er der ikke helt lukket.
Huskeseddel: Spand til mørtel, spand med vand. Pensel. Pudsebræt til at have mørtel på, Spandeske, papegøjeske/understrygeske, skelske. God fornøjelse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også