Efterregulering af ventilation i gammelt hus

Hej,

Jeg installerede for et par måneder siden et nilan 300 anlæg i mit to-etagers hus (tre med kælder). Anlægget står på loftet og rør er trukket ud til rummene dels under dæk på loftet i isoleringen og dels over loftet mhp efterisolering.

Det er selvsagt "været det muliges kunst" at trække rør, når huset er fra 1918, men det er lykkedes overraskende godt. Resultatet er i hvertfald, at vi nu har et skønt ventileret hus (incl. kælderen).

MEN jeg kunne godt tænke mig, at regulere indblæsningen i nogle rum mere end i andre. Og ja, det kan jeg selvfølgelig gøre via indblæsningsventilerne, men skruer man dem meget i, støjer de også mere. Med andre ord leder jeg efter ideer til hvordan, jeg kan reducere flowet før ventilen.

Forstil jer, at jeg har et 160mm hovedfordelingsrør til indblæsning, hvor der fordeles til øvrige rum og etager med 125mm og enkelte 100mm. Ville det være vanvittig at påmontere 160mm studser over T-stykkerne (simpelthen skære hul i T-stykkerne) og så reducere tilgangen til de 'overventilerede' rum? Studserne lukkes så efterfølgende med endebunde.

Håber I kan hjælpe med et par kreative forslag

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa, det et vist et lotteri du er på vej ud i. Du kan købe reguleringsspjæld, det er den eneste reelle løsning medmindre du vil bruge uanede mængder tid på at forsøge dig frem. Har du i øvrigt styr på de krav der er til indregulering?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan finde svaret i denne tråd.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/111464/afv/topic/afpg/1/

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg har ikke en s... forstand på den slags anlæg.. men havde jeg problemet med støjende ventiler ville jeg lave en krans i rørdim montere et microfilter ala støvsugerfilter og se om det ikke ku tage det værste flow i de udvalgte rum. det må ku spændes ud over en lille rørstump og monteres i røret lige foran ventilen.. bare en ide!!!  held og lykke. jeg tror ikke jeg kan bidrage med mere i denne tråd

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Hej

Du skal under alle omstændigheder have en professionel ud for at indregulere anlægget og det kan være vedkommende har løsningen eller det løser sig selv under indreguleringen.

Jeg mener Nilan anviser firmaer der udfører sådanne indreguleringer og mon ikke prisen ligger i området 1500-2000 kr og det vil være synd at undlade dette, da det nemt kan koste helt op til 15 % af din varmeregning ved forkert indregulering, eller dit indeklima bare ikke er så godt som det kan blive.
Tak for input!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis