selvmuret ovn - standardmørtel ok? + flere spørgsmål.

Jeg vil altså som sagt mure denne udendørs brændeovn. Her har jeg købt en sæk cempexo universalmørtel, men også pludselig set at der er noget der hedder pejsemørtel..!
Av, hvad så.

Hvad skal man bruge, evt,. hvor?

Jeg har set nogle sten i Silvans som man kan bruge til at lave selve brændkammeret af..

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Ep-ildfaste-sten_39561

Kan man godt blot bruge mursten og ikke bruge disse specielle sten?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal så vidt mig bekendt bruge en speciel mørtel, da almindelig mørtel brænder istykker og så falder det sammen. Du kan godt bygge ovnen i mursten, men selve brændkammeret skal være i ildfaste sten. Du kan dog også bruge granit sten, der er faktisk kun en slags sten du for alt i verden ikke må bruge, Flintsten da de splintres når de varmes op.

V.h.  Håndværkeren
Jeg kender flere som har muret udendørs pejse/ gril med skorsten og det hele. De har brugt alm. masive røde sten, og en 6.6% bakke mørtel. På et eller andet tidspunkt vil det revne, altså efter flere år, den kan man ikke undgå.

Og husk at den skal tørre ordenligt ud, inden du skal have ild i den, de fleste revner, osv, opstår på grund af svind. Mørtel skal bruge vand under hærdningsprocessen, og må derfor ikke udtøres for hurtigt.

Jeg går ud fra at det kun er for hyggen, for meget varme giver en åben pejs ikke. Det meste fiser lige op til fuglene.

Hvis den skal bruges meget, er det måske en god ide at lave brændkammeret af noget som bedre kan tåle det.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis