Efterlysning

jeg vil gerne vide om det er den ælste båd med bermudarig (morcomirig) jeg har
er der nogle der har en gamle segelbåd ned bermudarig eller som hed dengang (morcomi rig) og hvor gammel er den jeg ser frem til at der kommer nogle svar
mange hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at spørge i dfæl eller danmarks museum for lystsejlads der ved de næsten alt

der er altid solskin bag skyerne

det hed nu Marconirig, og var ikke det samme, som bermudarig, og det er yderst tvivlsomt om din båd har den originale rigning. Den har såmænd nok haft en smakke- eller gaffelrig oprindeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil gætte på at Lynæs har ret her. Min egen har Marconirig, men var gaffelrigget indtil 1996. De fleste af de gamle DFÆL-medlemmer der er Marconiriggede har oprindeligt været gaffelriggede.
Jeg vil antage at, man brugte smakke- eller som nogen siger sprydstagesejl, da det var lettest at stuve væk, når der skulle fiskes. Selv om man ikke havde bom på gaffelsejlet, havde man jo gaflen, som ville være i vejen, når den blev firet af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej jeg har fået at vide at ham der har bestilt båden hade sejlet ca 10 år mellem eurpa og den amerikanske øst kyst og har set den rigning der og hade bestilt den hos R.thygsen i kerteminne med bermuda rig (bermudian sloop) og med spis agter da han var ca 24 årdet var i 1886 og båden var ferdig i fårårt 1887 blev brugt som fiskebåd og lavet den om i 1933 da han var for gammel til at fiske mere
ps det var efter 1897 at den rigning blev kalt for marcomi fordi den linde de føste radiomaster som gugliemo marcorni bygget
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis historien holder er det jo meget interessant. Det er altid sjovt med noget der er det "første" indenfor et område. Jeg praler selv med, at min spidsgatter er den første lystbåd bygget i Kiel med indenbordsmotor - en 6 hk Volvo.
hvad er det for en skat du har
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det lyder lidt sært at, din båd skulle være født med Marconirig i 1887, på daværende tidspunkt var hr. Marconi 13 år gammel

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej lynæs det kan jeg got forstå for det var jo i år 1897 han stillet de første trådløse master op
før den til hed de jo bermuda sloop men de skifte navn for de linde de master
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

jeg tror ikke på en bermudarig til fiskeri, bommen ville være konstant i vejen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også