Efterlysning

jeg vil gerne vide om det er den ælste båd med bermudarig (morcomirig) jeg har
er der nogle der har en gamle segelbåd ned bermudarig eller som hed dengang (morcomi rig) og hvor gammel er den jeg ser frem til at der kommer nogle svar
mange hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

jeg vil gerne vide om det er den ælste båd med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke kongerangse sejlas jeg sejler og jeg hade min kone med så det var kun fornøjlse sejlas men det er rigtig at den ikke er i balangse der mangler enten et store forsejl eller et bovspyd det tror jeg da der er blevet sat skøde skinder på dækket og beslaget for er et hjemme sjusk det er for tynt men jeg tror at bovspyd er fjernet da der kom glasfiber på da han hade tråt i gennem dækket i 1982
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nå men så alligevel.
Man skal prøve at forestille sig livsbetingelserne dengang, der var ikke noget med at gå på støtten, og vejrligspenge var ikke opfundet, altså var det ud at fiske for at leve. Der blev altså fisket næsten uanset vejret, som også kunne forværres mens man var ude. Der omkom en masse fiskere dengang, for der kom ikke en marinekutter med 20 kn. og hentede en ind. Enhver, som har ligget stille med en sejler i nogen sø, ved hvilket rulleri det medfører, og en høj mast vil gøre det værre. Endvidere ville hele båden fyldes med sejl, som så skulle surres til bommen ( prøv det lige i høj sø ) inden fiskeriet kunne begynde og i høj sø ville bommen daske en del, og med datidens tovværk skulle der efterstrammes hele tiden, Endvidere ville det kræve, enten man havde rullereb eller ej at båden skulle løbes i vinden for at rebe. Sprydstagsriggen derimod var meget velegnet, man kunne føre topsejl, storsejl, fok og klyver i magsvejr og så fjerne sejl, når vinden tog til og i sidste ende rebe storen. Og den kunne slås om masten på ingen tid. Den lave rig gav mindre krængning, hvilket var af stor betydning for en hårdt lastet jolle med et minimalt fribord. Her gjalt det om at overleve og helst med fangsten i behold. Samme situation havde man ved Norges kyster, og her bragte Colin Archers gaffelriggede redningskøjter en tiltrængt sikkerhedsforbedring, da de gik ud til fiskerne uanset vejret. Og mange reddede livet af den grund. Fiskeri var ikke en dans på roser, så derfor har man brugt det mest velegnede der var at få på den tid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja det ved jeg der var 3 ombor skibber en mand og en knekt ombor der er to køjer i min båd og de skulle ha været der fra starten

efter hvad vi kunne læse i dagbågen som skibber har skreven skulle der være brugt to stk vaske og salt eg stranning gods der har lagt i stokken i tre år
vi tror at det der er ment at de har lagt i vand men vi har moske misforstådet det
det var svert at læse hvad der stod i dagbogen da meget af skreften var afbleget den er levert til et muserum i kbh. der ville sende en kopi til os mår de har fået den behandlet så mand kunne læse den der var 36 stk dagbørege de stragte sig fra 1878 til 1941
han hade prøved hos tre skibsbugger før han fandt ham i kerteminde der ville bygge skibbet som han ville havde den og det var skibsbyggen der havde forslådet at det skulle være med spids gat
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hej lybæk og håndværker jeg har fundet ud af at det ikke er en bæltbåd MEN det er en kertemindebåd jeg har
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvad så med alt det, du har forsøgt at bilde mig ind, indtil nu ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

??


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

uff der er kommen en mail at det ville koste langt over en million for at resture bare en bog det har vi ikke penge til så han har hentet den i fredag i kbh
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvem har hentet hvad? Er det bogen eller båden?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også