Efterlysning

jeg vil gerne vide om det er den ælste båd med bermudarig (morcomirig) jeg har
er der nogle der har en gamle segelbåd ned bermudarig eller som hed dengang (morcomi rig) og hvor gammel er den jeg ser frem til at der kommer nogle svar
mange hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

jeg vil gerne vide om det er den ælste båd med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej lunæs prøv at se hvor højt at bummen sider og den kan komme en halv meter højer op
fra masten og fren er det orginal kahytte med to køjer og fra den bagerste finder har der været cokpit det mellemligende er blevet bygget i 1933 af ham der har fået den bygget i kerteminde
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det er ihvertfald helt sikkert at, det der ikke er den originale rig, prøv at kikke på andre gamle fartøjer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 04 okt 2009 09:19
Det er ihvertfald helt sikkert at, det der ikke er den originale rig, prøv at kikke på andre gamle fartøjer.

I stedet for blot at komme med konklusionen, kunne du så ikke prøve at forklare, hvad det er du kan se på billederne, som fortæller dig at det helt sikkert ikke er den originale rig? Hvad skal man lægge mærke til?

WS
Nu er nettet jo til rådighed, hvis man vil vide mere om ældre både. Og gør man det, vil man se at bommen går helt ud agter, og bådene er forsynet med bovspryd, for at kunne balancere båden, derudover virker hele riggen ret spinkel. Det er svært at forestille sig at, en båd, som skal kunne sejle i al slags vejr, skulle være forsynet med sådan noget PINDEVÆRK. I alle de bøger, jeg har om danske bådtyper, findes der ikke noget, der ligner denne båds rig. Jeg kan desv. ikke se hvad der står i sejlet, men kunne forestille mig at der er indkøbt en samlet rig fra en anden båd. I øvrigt mener jeg stadig at den opr. rig har været smakke, som lignende både har været forsynet med. Se evt. på Træskibssammenslutningens ( ældre erhvervsbåde ) side hvor der f.eks. under salg kan ses lign. både.
Man skal jo heller ikke være professor i forsejl, for at se at den fok ikke er til den båd.
Pindeværk skal forstås således at, det vil være udemærket til lystsejlads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Her illustreres det hvorfor den slags rig var gode til fiskeri. Samtidig kunne man regulere sejlarealet med de mange småsejl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
hej
jeg ved godt at det ikke er de orginalle sejl jeg har de er fra en 6 tonner og min er registredet 6 brt
jeg er 1,88 hør og som du ser er der riglig med plads til mig og til at arbejde der er 3/4 storsejl på da bildet blev taget
hilden rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )


her er der et bilde af min båd det er omkring 1910 det er taget i nyborg  og jeg håber at det er til at se at det er den samme rig bildet har jeg fået af barnebarnet af ham der har fået den bygget
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

det er et maleri 1864 det forstiller to bermuda sloop 8(rig) en med og en uden bovspyd
og bagstaget går osså kun ned til bommen som det gør på min
rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det er nu ikke meget man kan se, og det er så ca. 23 år siden den blev bygget. Man kan dog se at den viste rig er en toprig, mens den på din båd er brøkdelsrigget, og hvis man kikker på dine billeder, har du jo rebet på trods moderat vind. Det går jeg ud fra skyldes at, din båd ikke kan balanceres med denne rig.
Båden på det sidste billede synes nu ikke lige at være bygget til fiskeri.
Jeg slutter her.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det var bere så mand kan se det
hej

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også