Rosmarin

Det umulige er sket i min ellers så misrøgtede have, en rosmarin har overlevet i et par år og er i sommer blevet godt og vel en halv meter høj og ligesådan i diameter. Af en eller anden uforklarlig grund ser den meget frisk og livskraftig ud.

Skal man klippe den ned for at give den bedre overlevelseschancer eller skal man bare følge sin dovenskabelighed og lade væksten passe sig selv?

Er der nogen måde, hvorpå man kan gemme nogle af kvistene til senere brug og fryd, ud over at tørre og knuse? F.eks. sylte, henkoge, fryse???

Med venlig hilsen
ktm

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den har overlevet nogle år, så er det fordi den har de rigtige forhold. Og jo ældre den bliver jo større chance er der for at den overlever vinteren. Men på den anden side - hvis det bliver en hård vinter, så dør den uanset om du har klippet den eller ej.
Bedrer at vente med at klippe eventuelle frostskader af i foråret.
Du kan eventuelt feje nogle visne blade sammen om den, så der får en lun og tør dyne.

I løbet af vinteren kan man stadig klippe små kviste af når du har brug for det.

Green

Så vil jeg holde grabberne ved mig selv!

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har haft en i snart 10 år. den er nu omkring 180 cm høj. Du skal være forberedt på at grenene begynder at sprede sig sig så den kan med tiden blive ret omfangsrig. Jeg har afhjulpet dette ved at slå en snor rundt om den (kan ikke ses). Planten bruger jeg til stadighed til tilsætte når jeg griller i weber ligende gril, eller laver lam.

Held og lykke med den
Allan
Jeg kan godt se, at grenene især her efter de seneste dages forbistrede stormvejr, er bukket noget ud til siderne.
Imponerende at man kan holde den i live i 10 år!
Denne her startede sin tilværelse som en lille pottesag, købt i krydderurteafdelingen henne i Brugsen, og blev sat ud fordi der kom lus i den inden døre.
God ide med at binde rundt om grenene.

Med venlig hilsen
ktm

min står i et rør af plast, derved undgår vi barfrosten som er det der slår den ihjæl, et par store sten gir varme. har en ægte lauerbær, som har overlevet sådan i flere år, nu er røret dog blever for lille og jeg har laver en dobbelt ring af hønsenet med plast i mellem.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce

Jeg købte en Rosmarin, i et supermarked ved Gardasøen for 3-4 år siden.

Den har stået i en potte lige siden, og har overlevet ved, at vi flytter den hen til husmuren, under den overdækkede terrasse om efteråret, når frosten sætter ind.

Man kan evt. lave sin egen Rosmarin-olivenolie.... en flaske olivenolie med en "stang" Rosmarin i

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det tyder på, at jeg må se at finde på noget, der kan skåne den mod frost. Desværre står den ret udsat frit ud mod vest, men i læ fra øst, hvor de værste fimbulvinde traditionelt kommer fra.

Med venlig hilsen
ktm

En vintermåtte, rundt om planten, og så noget gaffatape til at holde det hele fast med.

Har set det anvendt med succes på større palmer

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

En vintermåtte er selvfølgelig løsningen!!

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også