topplade i brændeovn plads til røg

hej

jeg har opsat en topplade i min brændeovn i takt med jeg også har skiftet stenene til skamolplader. Er der nogen krav til åbningen i forhold til hvor meget plads røgen skal have til at sive op gennem skorstenen? Er lidt bekymret for op åbningen er for smal. Der er vel en 7-8 cm og der kommer røg ud af skorstenen så måske er min bekymring ubegrundet.

hilsen
tellme
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er der vidst ingen krav om, hvis røgen kommer op af skorstenen og ikke ud i stuen er alt vel iorden, jeg har selv engang prøvet at lave for lille åbning til røgen i en brændeovn, da jeg skiftede skamol pladerne og det opdagede jeg ved første optænding, røgen kom ud i stuen og ikke op af skorstenen..

Mvh.ame

Jeg har eksakt samme oplevelse som ame. Det er ikke en vinder, at lave for lille åbning til røgen. Optændingen i ovnen bliver et ubeskriveligt mareridt. Det går lidt nemmere, hvis skorstenen er varm, men en kold, tåget vinterdag med kold skorsten vil medføre total røgkaos i hele huset.
Hellere for stor end for lille røgåbning. Man kan gå for langt i sin iver for at spare brændsel.

Med venlig hilsen
ktm

 

For at kunne få maksimalt træk i ovnen bør man vel gå efter ikke at få en mindre lysning ved toppladen end der er i røgrøret, hvor der et lovkrav om et rør med min 15 cm i indvendig dia (3,14x15x15 = 707 cm2). I det omfang der periodisk er behov for mindre træk i toppen kan spjældet regulere dette.
Skrevet af Lars ON på 30 sep 2009 10:47
For at kunne få maksimalt træk i ovnen bør man vel gå efter ikke at få en mindre lysning ved toppladen end der er i røgrøret, hvor der et lovkrav om et rør med min 15 cm i indvendig dia (3,14x15x15 = 707 cm2). I det omfang der periodisk er behov for mindre træk i toppen kan spjældet regulere dette.


A=R^2*Pi, det glemmer jeg sgu selv tit

Peace through superior firepower.

so it is (altså at r = 1/2d)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis