Hej Alle!
Jeg skal malte korn til øl-produktion og jeg er alt for nærig eller landsbrugsromantisk til at ville bruge el til at skabe den varme der skal tørre kornet.
Jeg ville derfor bygge en mindre ovn af mursten og natursten, og fyre lidt i dén. Så skulle der gå et nedløbsrør ind igennem massen, og id i korntørrekammeret og ud igen, hvor en badeværelseventilator skulle stå for at suge luften ind.
Udfra hvad jeg har læst i denne tråd er jeg ved at blive lidt bekymret for om et sådant projekt er lovligt? Ovnen vil stå frit udendørs. Hvad mener i andre?
Jeg har set nogle særlige sten i Silvan, som man nok kunne mure selve brændkammeret af.
Men kan almindelige mursten også holde til sådan en kost?
Skal man bruge pejsemørtel, eller er almindelig mørtel godt nok ?
Jeg ved ikke ret meget om at mure. Jeg har lagt mærke til at murere bruger overliggere til at spænde over fx vinduer. Kan mursten bære "toppen" af ovnen, selvom der er et brændkammer ? Skal jeg forstærke brændkammerets tag med fx. jern eller lægge overliggere på, så man er sikker på den mekaniske styrke?
Ovnen bliver vel en meter høj. Kunne man teoretisk set klare sig med et røgrør på en meters højde over ovnens overside ?
Som I kan høre, mangler jeg en del svar endnu

//Bryggeren