Akkumuleringstank

Jeg er ved at få installeret varmeanlæg bestående af fastbrændselsfyr (Atmos 32kW), solfanger (12.5m2) og akkumuleringstank (1000l).
Jeg har drøftet akkumuleringstankens størrelse med VVS'eren, men vi forstår ikke hindanden. Det er sikkert min fejl.
Min bekymring er at akkumuleringstanken er for lille. Huset er 215m2 i 1½ plan og 65m2 kælder der indeholder fyr men ellers ikke skal opvarmes.
Min forventning er at jeg kun skal fyre én gang i døgnet, evt. fylde på en gang, f.eks. tænde op når jeg kommer hjem fra arbejde og evt senere på aftenen. Dvs tanken skal kunne holde varme i knap et døgn.
VVS'eren siger det ikke er nok at fyre én gang i døgnet, og jeg ikke får noget ud af at installere en større tank. Det forstår jeg ikke, en større tank må da kunne optage mere energi og derfor kunne 'holde' længere. Der er naturligvis et tab der stiger ved større overflade, så der er en grænse for hvor stor en tank bør være.

Jeg kender flere der har simplere installationer med ældre salamander kedler som klarer sig med at fyre én gang i døgnet med 1200 litter tank.
Har i et par god inputs eller links hvor jeg kan sætte mig ind i sagerne?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der findes en beregner på siden http://www.biovarme.dk/index.php?id=7

det afhænger jo af mangeting bla hvor varmt du vil have det, husets isolering , vejeret , er det på den koldeste dag i febuar med norden storm du vil nøjes med at fyre en gang osv

ellers kan du hvis du har plads forberede instaltion så der kan komme en tank mere på
min erfaring er at det kan være bedre med to tanke på 1000l end en på 2000l

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det er dig der har ret. En større akkutank er lig med flere varmekalorier. Jeg har forbundet 2 olietanke(akkutanke)i top og bund. Så kan jeg vælge mellem 1200 liter og 2400 liter. 2400 liter er til om vinteren. Jeg gider nemlig ikke at fyre om morgenen. mvh 777
Hej Det kommer i høj grad an på hvor meget brænde du kan fylde på fyret. Jo mere brænde des større akkutank. Jeg har 185 kvm. til opvarmning..Brændefyr og 2 stk. 500 l akkutanke.Det rækker fint med fyring 1 gang pr.døgn udenfor den aller koldeste tid.I den tid 2 gange i døgnet. Huset er normalt isoleret men ligger på et forblæst sted. Mvh Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hej Anker Petersen

Jeg er lidt nysgerrig.

Har du en lavenergipumpe på til centralvarmen. ?? eller shunter du varmen ind, altså lader returvand ind i fremløbet..

Forstår du, Jeg har det problem at pumpen bare drøner der ud af .Så selv om jeg fyrer godt op den ene dag i denne tid ( hele tanken op på 80 grader) vil der være 40 grader i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde.. Men huset har jo ikke den store varmeforbrug lige nu. Men om vinteren er det ligesådan at der er 40 grader når jeg kommer hjem fra arbejde..

Det kan jo være du har et fif. Måske med en lavenergipumpe eller andet der gør man kan økonomisere lidt med varmen...
Mvh
777
Hej igen Jeg har ikke nogen lavenergipumpe men jeg fik monteret en føler/termostat i stuen som tænder og slukker for cirkulationspumpen.Så kan man holde en bestemt temperatur. Jeg kan manuelt shunte fremløbsvand og returvand. Man kan få/købe en automatisk shuntventil som skruer ned for fremløbstemperaturen.Den styres af en føler,men det var noget mere kostbart end den termostat jeg fik sat op. Skriv igen hvis der er noget jeg ikke har forklaret godt nok. Mvh Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Annonce
nå ok

er det sådan en termisk termostat der afbryder direkte på pumpe.

Det manuelt shunt, er det en forbindelse mellem fremløb og retur med en drøvlehane på imellem akkutank og pumpe. sådan pumpen suger returvand ind i fremløb.

har du gulvvarme i huset.

Synes det lyder smart med den termostat. Tror nok jeg har sådan en ude i stalden der har styret stald ventilator,da der var dyr på gården. Måske skulle jeg montere den. Kan godt lide det man helt kan afbryde pumpe og undgå det varmetab i rør.

mvh
777
hej
de måder i har lavet den opsætning med en akkutank.. er det noget i har mulighed for af lægge nogen billeder ind af.. for det lyder som noget jeg kunne have glæde af at få lavet på mit brænde fyr.. det har en tendens til gerne at ville koge, når alle termostaterne i huset er lukket.. specielt galt på denne årstid her. hvor det ikke kræver meget varme indenfor.. håber i vil hjælpe..
Hej Jeg skal prøve at finde mine tegninger til hele anlægget og putte ind her hvis jeg kan finde ud af det Hilsen Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis