Varmepumpe

Hej alle!
Jeg skal til at instalerer en varmepumpe.
Problemet er så at  monteringsvejledningen viser at inderdelen skal monteres under loftet og jeg har gjort klar til den under et vindue ca. 80 cm over gulvet.
Giver det problemer og får jeg ikke den bedste udnyttelse af den
Min nabo fik sin monteret på den måde for to år siden af en proff. nemlig under vinduet.
mvh. Johnni

johupe

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt andet på hvad du skal bruge den til.
Hvis du skal køle, er det bedst den sidder ved loftet. Skal du varme, bør den sidde ved gulvet!
Grunden hertil, er at kaster du kold luft hen over gulvet, vil det give træk. Er det varm luft, vil det føles behageligt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformand!
Tusind tak for svaret. Den skal kun bruges til at varme med. Så den bliver monteret under vinduet,
hvor jeg har lavet stik med jord
mvh Johnni

johupe

Hvis det er muligt så er det bedst at anbringe den oppe under loftet.Luften bliver blæst sktåt ned af så den kommer ud i hele rummet, modsat anbragt ved gulvet når varmen ikke så langt men til gengæld blive gulvet varmt .
90 % af alle varmepumpe inderdel bliver placeret op under loftet.
Ude delen skal helst op i 1.5m højde eller mere , da en varmepumpe lever af lun luft , luften ved jorden er typisk 1-3 koldere end i 2m højde. Sørg endelig for at få en kølemand til at montere den, det kan man ikke lave selv.

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis vi nu antager at den bliver placeret under et vindue, skal den selvfølgelig have plads til at komme af med varmen. Der må ikke stå møbler o. lign i vejen for den.
Hvis den så ikke kan varme andet end gulvet op de første meter, er der noget galt!!

Placeres den under loftet må den nødvendigvis også have problemer med at kaste luften ned til gulvet. Hvorved det bliver fodkoldt!!
Jeg ved godt hvilken en jeg ville vælge... Og så vil jeg hellere have varm luft på fusserne end i hovedet!!

Nu er problemet jo sjældent at blæseren ikke kan kaste luften langt nok væk. (Den kan jo nok ikke blæse 20 m. Men alligevel...)
Der vil altid være en temperaturforskel. Og sådan er det også med radiatorer.

Hvis der er frit foran indedelen, er placeringen ikke så vigtig. Og husk på at hvis din teori skal holde, kan en aircondition ikke virke hvis den er monteret under loftet!! Så vil den puste den kolde nedfaldende lufte ud, og der vil ikke komme luft op til indtaget som typisk sidder højere end udblæsningen!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg kan jo kun fortælle dig hvordan varmepumpeanlæg bliver monteret i praksis , om du vil suge det til dig eller ej det er dit problem.
Jeg ville bare være hjælpsom og give min erfaring med varmepumper videre.

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Jeg ved godt hvordan de bliver monteret... Jeg er selv kølemontør og har efterhånden monteret en del af disse anlæg!!
Men i bund og grund er det vel også op til kunden, hvordan de skal monteres.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja det er ok at montere under vinduet, men husk at åbne spjældet helt, hvis den blæser ned i gulvet vil den varme luft hurtigt stige op og man får ikke varmen så langt ud i huset som når den er monteret ved loftet

MVH
Poul Larsen

Hej alle!
Tusind tak for jeres svar.
 Jeg har nu monteret varmepumpen under vinduet og den virker perfekt i en halvstor stue.
Elradiatoren i køkkenet er nu slukket, varmen trækker fint derud også.
Så endnu engang tak for hjælpen.
 mvh Johnni

johupe

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis