Energisparerpære i frost.

Jeg læste et sted at energisparerpærer ikke lyser ret meget (nogle omk. 10%) i forstvejr. Hvordan finder man ud af hvad der lyser ordenligt udendørs om vinteren??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ganske almindelige energisparepærer i en flok udendørslamper, uden at være mig det problem bevidst. Jeg har dog ikke kontrolleret om der er færre kandelaer i frost eller tø!
De er måske lidt mere sløve til at tænde, når det er koldt.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har flere 6 w. pære siddende uden for og i frost er de længere om at tænde og der går også længere inden de er oppe på fuld styrke, det er som om de lige skal varmes op først. Faktisk har jeg også lagt mærke til at de pærer der sidder i porselæns fatninger er længere om at varme op end dem der sidder i en plast fatning. Jeg går ud fra at det er selve porselænet der "køler" pæren mere ned. Men jeg syntes ikke der er forskel på lys insiniteten når de har brændt en 10 minutter.

V.h.  Håndværkeren
Jep og du er ikke alene.. Jeg læste en test og tror den kom fra "TÆNK" og ca. 80% af energisparerpærer ikke giver mere lys pr brugt watt end alm pærer når det er koldt. De helt slemme tænder dårligt nok.

Svendborg

Skrevet af Håndværkeren på 29 sep 2009 11:16
Jeg har flere 6 w. pære siddende uden for og i frost er de længere om at tænde og der går også længere inden de er oppe på fuld styrke, det er som om de lige skal varmes op først. Faktisk har jeg også lagt mærke til at de pærer der sidder i porselæns fatninger er længere om at varme op end dem der sidder i en plast fatning. Jeg går ud fra at det er selve porselænet der "køler" pæren mere ned. Men jeg syntes ikke der er forskel på lys insiniteten når de har brændt en 10 minutter.

V.h.  Håndværkeren

Hvis nu de sidder i forbindelse med en "havegangslampe" så når man jo ind inden de lyser ordenligt.. Og jeg er s.. for gammel til at rende med en stavlygte  i lommen.

Vil da lige tilføje at jeg har haft pærer selv der ikke lyste ret meget når det var koldt. Men det er en del år siden og kan da ikke huske hvad man skal gå unden om .

Svendborg

Mine udendørs lamper er styret af et kontakt ur, så de er tændt fra kl. eks. 19,00 til 24,00 men jeg har også en der har brændt nu i tre år uden at være blevet afbrudt.
Annonce
men jeg har også en der har brændt nu i tre år uden at være blevet afbrudt.

Nu er jeg rystet!
Fy da noget miljøgris! Det er da vist nok ikke politisk korrekt?

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 29 sep 2009 14:50

Nu er jeg rystet!
Fy da noget miljøgris! Det er da vist nok ikke politisk korrekt?

Ja det æ bar ærgeligt, men det er på min lofts trappe og loft den lyser op, så jeg er fri for at rende med lommelygter når jeg skal op i skrædderiet.
Hej grandoldman

Jeg kan ikke forstå det jeg har lamper i min carport med lavenergi pære megaman og jeg har en del spot i udhæng flere forskellige nogle fra megaman 6 stk der har siddet der i 3 år nogle fra GN-belysning 5 watt og 7 watt samt nogle LED af ege import det hele sidder på en Jo-el senco,r de er alle lidt om at tænde op LED tænder virkeligt hurtigt så kommer GN´s ca. 1 minut og så megaman`s efter 2 min. LED pæren giver det pæneste lys med pæn kegle ned af vægen og megaman giver et flot genskin på de gule muresten uden den skarpe kegle form, men gn`s giver bare en del lys på fliserne meget defust. Det korte af det lange er de lyser alle lige godt om det er koldt eller varmt.

Hilsen Nielsen

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
For nogle år siden skiftede jeg glødepærerne i frostprovianten (-25ºC) på min arbejdsplads. Når de har været slukket tager det ca et minut inden der er godt lys i dem. I praksis har det ingen betydning, da de altid er tændt. Selv ved denne meget lave temperatur lyser de fint fint. Det skal sides at de sidder i en glaskuppel, så de holder sig sikkert rimeligt varme.
Besparelsen er til gengæld til at få øje på, da der udover at 4 x 60W er erstattet af 4 x 15W i direkte forbrug også spares bortledning af 180W varme.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis