Indstilling af fjernvarme, varmeveksler, returløb etc.

Hej alle.

Jeg kan ikke finde ud af mit fjernvarmeanlæg. Her er hvad jeg har:

1) Fjernvarme ind/ud. Der sidder termometer på begge dele plus en drejelig regulator på returløbet.
2) En varmeveksler til varme-rørene. Der sidder en regulator plus termometer på fjernvarme-returløbet  og termometer efter veksleren (på varmerøret).
3) En Metro varmtvandsbeholder. Der sidder en regulator plus termometer på fjernvarme-returløbet.

Ifølge KE skal jeg have et temperaturfald på min 35 grader for at undgå straf. Men jeg kan ikke finde ud af at regulere de enkelte dele i mit system. Og hvordan virker de regulatorer som sidder på rørene? Det er sådan nogle grå drejelige håndtag med en skala og en fjeder indeni.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Morten
Hej alle. Jeg kan ikke finde ud af mit... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så er spørgsmålet : hvad er din afkøling på ? og hvad er navnet på din veksler. Så kan jeg måske linke dig til fabrikantens hjemmeside for mere information. Der findes mest to typer af ventiler til varmtvandsstyring : Hvis man har en redan-veksler har man sikkert en pm-styring siddende. Den ligner lidt et kødben og i den ene ende er der en lille stang sikkert med en hvid dut for enden. denne stang kan justeres opad eller nedad og så er der blå farve nedad og en rød farve opad. Hvis du justerer opad mod rød bliver vandet varmere og nedad mod blå bliver det koldere. Styringen kan sidde omvendt og så er det farverne du skal styre efter.
Her er et link til fejlfinding vedr denne ventil
http://dk.redan.danfoss.com/Present..._NY_DK.pdf

Den anden ventil (og den bedste) er en avtb-ventil. Finder lige et billede :
http://no.varme.danfoss.com/PCMPDF/AVTB_VDJKZ201.pdf
Den er nem : skru mod højere talværdi og vandet bliver varmere og omvendt.

Så sidder der en anden styring på de fleste fjernvarme-anlæg...eller burde gøre og det er en TRYKDIFFERENS. Det er en ventil som regulerer differenstrykket hen over anlægget. Sagt med andre ord : en ventil som forsøger at få fjernvarmevandet til at løbe så langsomt gennem anlægget som muligt med en forbedring af afkølingen af fj-vandet som formål. Denne ventil stopper susen i rørene og beskytter radiator-ventilerne mod slid da de ikke skal stå og pendle men kan åbne og lukke stille og roligt.
Her er billeder af nyere trykdifferensregulatorer :
http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Group/HE/Differenstryk-flowregulatorer/2d7edc98-d2e7-4749-a26a-8e74394c3ecd.html
Ældre trykdifferensregulatorer (forkortet TD) kan ligne en stor tallerken med et par små kobberrør der går til de to fjernvarmerør for at føle tryk.
Den sidste der er vist en fri fortolkning af trykdifferensregulatorens virkemåde.
Grunden til at TD'eren sidder der er for at sikre motorventilens reguleringsevne. Fjernvarmeforsyningen giver et minimumstryk (typisk 0,5 m) samt et områder hvori trykket kan variere. For at være sikker på trykforholdene over motorventil, sættes ofte en TD regulator. Den forsøger altså ikke at få fjernvarmevandet til at løbe så langsomt som muligt, men sikre, at det er motorventilen, der bestemmer hvor meget vand der løber i kredsen. Desuden nævner han. at det er indirekte fjernvame, hvorfor TD' eren hverken modvirker støj i rør (andet en rørene på primærsiden) eller gør noget for termostaterne.

Når det så er sagt, så er jeg som sådan enig med din konklusion om at en skidt TD regulator kan forårsage dårlig afkøling.

jeg svarer generelt om fjernvarmeanlæg og hvad man bruger td'en til. Her er hvad danfoss skriver om td'en :

Differenstrykregulatorer
Differenstrykregulatorer anvendes til regulering af differenstryk i fjernvarmeanlæg. Regulatorerne lukker ved et stigende differenstryk.
altså til regulering af differenstryk!
Sjovt at se denne tråd er fra 19 dec og en time efter jeg har forsøgt at komme med lidt brugbar oplysninger til dem der skriver her kommer du og spiller smart på mit anlæg. Hvad med selv at komme med nogle konstruktive indlæg og give disse folk lidt inblik i deres anlæg ? Du tager den bare herfra for jeg gider sq ikke mere.
Annonce
Der kørte den da helt af sporet...

Jeg er da ked af hvis jeg trådte dig over tæerne. Jeg prøver på ingen måde at spille smart på dit (fjernvarme)anlæg , og er jo som jeg skriver enig i din konklusion. Det er bare vejen mod svaret vi diskuterede.

Og for at sætte mig selv i et endnu dårligere lys, så er spørgsmålet faktisk stillet d 28 september, så jeg har tilsyneladende ventet lang tid på et svar der involverede TD regulatorer, som jeg derefter kunne kritiserer.

Nå, jeg vender lige tilbage til min egen tråd :-)

Efter at have boet i huset nogen tid har jeg fået lidt mere "erfaring" med systemet. Teoretisk set burde jeg have en ret høj afkøling i december, hvor det har været ret koldt. Men den har kun været på 24 grader. Jeg har"kun" brugt 2.9 MWh (hus, 1951, 2.5 cm isolering i tag osv) så der er røget mange M^3 igennem. Og det koster jo...

Når jeg på de kolde dage sætter fremløbet til radiatorerne på ca 60 grader ligger returen fra veksleren på 65 grader eller mere. Og da fjernvarmevandet er ca 80 giver det jo en ret sløj afkøling. Jeg har overvejet om min veksler enten er kalket til eller er for lille? På selve veksleren står der at den er produceret af "Euroheat", og den er ca 5 cm tyk og består af 6 plader. Der står også 1990 på den.

Hvad siger eksperterne?

Mvh MOrten
Hej.

Ny veksler.

mvh,

vvs-kbh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis