Skifte gl. Ruko lås

Hej,

Da mit forsikringsselskab kræver at låsene til min lejlighed har "godkendte låse" (læs: ikke 5 stiftede Ruko-låse) skal jeg skifte cyleren i min hoveddør til cylender som denne.

Da låsesmeden skal have en ½ bondegård for at skifte cyleneren ud, vil jeg forsøge selv at gøre det. Er der nogen herinde som ved om der findes nogle vejledninger til hvordan det kan gøres? Eller kan nogen beskrive for mig hvad jeg skal gøre?

Jeg har vedlagt to billeder af hvordan låsen ser ud.

Håber at I kan hjælpe mig

Hilsen
S

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lige til. Det tager max en time, hvis du ikke har prøvet det før. Silvan har video der beskriver det.

http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____22010.aspx#/kategori6/video2/

/Thomas
tag disse billeder og gå ned til låse smeden ,så ved han hvad du skal bruge ,husk og mål dørens tykkelse .

jeg vil anbefale og få cylinderog ikke vrider på indersiden så en tyv ikke kan bruge døren som flugt vej


husk og hav en nøgle i nærheden så man kan komme ud itilfælde af brand evt

Tak for link og råd.
Jeg giver mig i kast med det en af dagene. Det lyder til at der ikke er nogen ben i det ud fra hvad i beskriver :-)

Mht. vrider vs. cylinder på indersiden: Det er en 1. sals lejlighed vi bor i, så den eneste reelle vej ind er via døren. Så det er nok hip-som-hap om der er vrider på indersiden...
jeg ved forsikrings selskaberne anbefaler cylindre på begge sider og låse smeden vil sige det samme .

låse kassen vil nok være en ide også at skifte da den nok er ret gammel men spørg låse smeden låsekassen skal også være ruko

den pal der kommer ud af låsen når du låser er den en firkanten eller skrå smæklås
Skrevet af jetdirect på 28 sep 2009 15:37
den pal der kommer ud af låsen når du låser er den en firkanten eller skrå smæklås

Den er firkantet
Annonce
Den med at skulle bruge nøgle for at komme ud af sin bolig, har jeg aldrig rigtig fundet ud det endegyldigt kloge i.
Jeg kan godt se, at man kan holde sin tyv inde i boligen til politiet kommer, men hvor hyggeligt vil et sådant uventet besøg forløbe, Gevaliakaffe eller ej.
Noget andet og i mine øjne mere problematisk er, hvis der går ild i boligen og nøglen ligger på den anden side af ilden. Så bliver man stegt levende inde bag sin låste dør. Er det ikke lidt nederen??
Jeg har og beholder vrider på indersiden af dørene uanset div. påbud.

Med venlig hilsen
ktm

 

1) Det er nederen at de nye låse også kan bankes op som de gamle (har ikke selv prøvet/set det, men har læst om det).
2) Det er nederen at evt. børn der sagtens kan finde ud af en vrider, skal dø pga. tossede regler/gode råd. Jeg talte med min låsesmed om det, og ja, hun sagde også at det ikke var det smarteste med en evt. manglende nøgle ved brand. Jeg syntes ikke det er det værd, og skal der absolut en ulykke til før at folk indser, det var sgu dumt med nøgle indendørs.

Hvis din lås er som på billedet, ser det umiddelbart helt tosset ud, hvis ikke du kan få din cylinder længere ind så den er plan med blikket så kan du lige så godt lade være at låse. En vandpumpetang kan jo sagtens gribe om cylinderen, og så er den vredet af på få sekunder.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja det er sq nederen at ikke engang 6 stiftede låse er godt nok. Men selvom jeg selvfølgelig aldrig vil lade min dør stå åben og stille en kop kaffe frem til en eventuel tyv, så har jeg det lidt sådan at en indbrudstyv kan komme ind hvis han vil ind. Uanset hvad - hvertfald sålænge at låsene er menneskeskabt og vi har vinduer i husene/lejlighederne. Men det er bare min mening ;-)

Jeg bor i en privat udlejet lejlighed, så det er begrænset hvor meget jeg vil ofre i låse osv. Men forsikringsselskabet stiller pt. krav om at 5 stiftede cylindere skal skiftes ud til noget bedre. Så for at have min r.. på den sikre side skifter jeg cylinderne til 6 stiftede.

Jeg tager ned til låsesmeden og viser ham/hende billeder af mit "udstyr" og spørger mig frem til hvad jeg kan gøre for at løse vanpumpetangs-problematikken.
Mht. cylinderen, der stikker uden for blikket, findes de kegleformede foringer, der forhindrer, at man kan komme til med en vandpumpetang eller rørtang, at vride låsen op. Det er ikke så svært at sætte effektivt på.
Glæder mig, at også andre kan se det uheldige i at være låst inde og ikke lige kunne finde nøglen. Den med børnene havde jeg endda ikke tænkt over.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis