Nyt gavl træ - f.eks. sporplads

Hej,

Jeg skal have nyt træ på gavlene. Lige nu er der sådan nogle sporplader hvor sporene går lodret. Mit spørgsmål er om jeg kan købe nogle nye sporplader og vende dem vandret?

En sporplade er sådan en her ... http://media.billigvvs.dk/ProductPictures/productcard/6c/LK-Sporplade-trae-22-t-gulvbjaelker-187176.jpg

Jeg ville gerne undgå at afmontere den gamle gavl beklædning, så kan jeg blot montere den nye beklædning uden på den gamle?

- Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Martin.
 Omtalte "sporplader" også kaldet profil plader, egner sig ikke til montering med profilerne vandret, der vil trænge vand ind i pladen  og så er du ligevidt.
Jeg kan heller ikke anbefale dig at opsætte de nye plader uden på de gamle. Hvorimod du kan bruge de gamle som skabeloner til de nye, og husk så at lime aller endekanter inden du klasker dem op igen, det vil forbedre deres levetid væsentligt. Det er også en god ide at give pladerne en transparant træimpregnering på bagsiden inden opsætningen.

V.h.  Håndværkeren
Hvorfor ikke i stedet købe klinkbrædder, ikke så meget dyrere, men holder med garanti væsentligt længere hvis det vendes vandret.

Derudover er det også en pænere løsning, end sporpladerne.
Jo jeg ender med at købe klink i stedet for.

Hvis jeg nu skal montere klink på det eksisterende gavl træ, hvordan er fremgangsmåden så? Jeg går ud fra at der skal monteres afstandslister osv?

- Martin
Ja, smid et par afstandlister på gavlen max. c/c afstand 600 mm også på med ny beklædning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis