Kondens tørretumbler

Er der nogen her der har erfaringer med kondenstørretumblere? Er de dyrere i drift end almindelige? Giver de meget fugt i rummet? Hilsen Aksel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af akselj på 27 sep 2009 17:10
Er der nogen her der har erfaringer med kondenstørretumblere? Er de dyrere i drift end almindelige? Giver de meget fugt i rummet? Hilsen Aksel
En kondens Tørre Tumbler bruger væsentligt mere el end en traditionel. Og nej rummet bliver ikke fugtigere ved brug af en kondens tumbler.

V.h.  Håndværkeren

En kondenserende tørretumbler bruger nødvendigvis ikke mere energi end en traditionel tørretumbler, de findes i forskellige energiklasser. Fordelen er er varmen genbruges og sendes ikke lige ud til gråspurvene.
Jeg har selv en AEG, den er 6 år og fungerer perfekt, ingen fugt i bryggerset når den kører.

KimK
Hvordan kan den genbruge den varme luft, så vidt jeg ved bliver den fugtige luft kørt igennem en køling for at vandet kan kondenserer. Så nok genbruger den samme luft men den skal da opvarme den igen.
Og spørger du energi rådet, så bruger en kondes tørre tumbler meget mere strøm, netop fordi den både skal nedkøle og genopvarme luften.
Dem med de store kondensatorer på fås i energiklasse A, men de er pisse dyre. Over 6000 kr. Men så har de også for 16 kr. flere ribber.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
En kondens tumbler sender den varme luft ud i rummet i stedet for ud i det fri. Denne varme bidrager til rummets opvarming. Dette vil påvirke husets samlede økonomi positivt. Nok ikke det vilde, men dog et plus. I det rum min kondenstumbler står tænder gulvvarmen aldrig pga denne varmekilde.

/John

/John Jensen

Annonce
Kondenstørretumblere i energiklasse A har en varmepumpe indbygget, dehar under det halve forbrug af det de normale kondens- og udluftningsmodeller har.

1.9 kW mod 3,5 og op til 5.

Den fugtige luft køles af varmepumpens fordamper så vandet fortættes, derefter varmes luften igen af kondensatoren, så varmen genbruges.
Jeg laver lige en super tarvelig trådkapring her

Er så meget i vildrede omkring aftræk eller kondens, at jeg nu har købt en test på TÆNK (super tarvelig test for 50kr, don't do it!)

Den siger, at der klart er en energifordel i de nye kondenstumblere, men at de ikke kan suge fugten 100%. Miele kan suge 90%, men den koster 10k+. nr 2 i testen er en Bosch, der kan suge ca. 70% af fugten og koster ca. 5k.

Jeg har i dag installeret med aftræk, men jeg har tvillinger i vi-vasker-tøj-hele-tiden-alderen, så derfor ser jeg en stor fordel i en mere energivenlig løsning. Samtidigt står maskinen i kælderen, hvor vi også bader og hvor der om vinteren især kan være lidt fugtigt selv om vi lufter meget ud.

Jeg står derfor med to valg:

1) vælge en lidt mere energivenlig løsning, men hvor der kan opstå fugt
2) vælge en lidt mere energi fattig løsning, men hvor fugt er mindre.

Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt tørretumbler med aftræk udleder 100% af fugten igennem aftrækket, mon ikke også den udleder lidt i rummet og så er beslutningsgrundlaget pludselig et helt andet.

Nogle inputs udi denne svære disciplin det er at vælge tørretumbler
Laver lige et forsigtigt BUMP på denne tråd. Er der nogen, der har lidt erfaring udi dette?

På Elsparefondens hjemmeside kan du se forbruget på de enkelte tumblere. Det er kun kondenstumblere, der kan få et A. Det kan aftrækstumblere ikke, da de sluger for meget strøm.

Min beskedne erfaring siger mig, at til vi almindelige menneskers behov er kondenstumblere fine. Jeg har ikke haft problemer med at tøjet ikke er tilstrækkeligt tørt. En kondenstumbler er plug and play. Stikket i, og så kører den. Jeg har ikke erfaring for, at en kondenstumbler afgiver mere fugt end en med aftræk, men det kan opleves sådan, da den ikke tager frisk udeluft ind i rummet, se nedenfor. Den skal til gengæld have et passende stort rum at arbejde i, da der ellers bliver for varmt, og så virker den ikke optimalt.
En aftrækstumbler skal have luften et aller andet sted fra, og har man ikke et åbent vindue i rummet, så suger den fra huset/lejligheden, som derfor bliver koold og skal varmes op igen. På samme måde som emhætten, der tømmer huset for varme.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Her i huset har vi haft en AEG kondenstumbler,inde på arbejde står der en omklædningen sammen med en vaskemaskine der bruges til vask og tørring af håndklæder+rengøringsdamens gulvklude etc.. Den på arbejde er en Miele (læs: meget dyr tumbler)

Fælles for begge er at man er ved at blive kvalt i rummet medmindre man er født med gæller,jeg skal aldrig ha det lort igen!

 Mvh Henrik

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis