6 volt i lampeudtag ??

Har en lysinstallation med en B-korrespondance, 2 afbrydere og 2 lampesteder, - Men når der er slukket, så kan jeg stadig måle 6 volt mellem Nul og M1 i begge lampeudtag.

Hvorfor er det muligt / hvad er årsagen ?? - og bør jeg være bekymret eller er det meget normalt med en lille spænding, også når der er slukket ?? (Lyder altså helt forkert i mine ører)

Mvh

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når flere ledning løber sammen, i et rør eller kabel, vil der blive induceret en lille spænding mellem lederne.

Hvis du montere en alm. glødepære i dit lampeudtag og prøver at måle igen, skulle spændingen gerne være 0V.

Det er ikke noget at være bekymret over
Mange tak for svaret, - så vil jeg sove helt roligt  

Synes blot ikke jeg tidligere har været ude for at polsøgeren kunne lyse svagt, når der var slukket for en lampe. Men skyldes måske at det er en korrespondance, hvor der er fase, skinneledning, nul og lampeledning ført rundt sammen.

Nå pyt, når bare det er i orden, så er der jo ingen grund til at hidkalde en elektriker, og blive til grin, - selvom han sikkert vil synes det var en lille nem opgave, kontrolmåle lidt og fortælle alt er i skønneste orden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis