Gøre lofttrappe mindre?

Jeg har lige købt en ny lofttrappe, da jeg syntes at den gamle i huset var for lille. (60 x 60)
Den nye jeg har købt, har målene 70x120 (std bauhaus' billigste) - men spærrene i mit hus har en afstand af 107 cm.
Kan man gøre den mindre (og ofrer så lidt trappelængde)?

Jeg havde selv forestillet mig noget i retningen af at man skærer af i hængselssiden og dermed får "flyttet" hængsler og der hvor trappen sidder fast.
Er det en mulighed, eller?

Hvem skal man henvende sig til for at få det gjort og hvad vil det koste? Det virker umiddelbart som en simpel opgave, men jeg er ikke den vilde træmand og vil godt have at den er sikkerhedsmæssigt i orden, da jeg ikke har lyst til at dratte ned fra den..

Er der nogen der har gjort noget lignende tidligere?

-Grunden til at jeg ikke "bare" vender den og bruger "det smalle" mål, er at gangen den står i, ikke er særlig bred, så den ville ikke passe på den anden led..

/cs

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhåbentligt har du fundet en løsning, ellers må du ned til din lokale Tømre / Snedker og få ham til at ordne det.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har været ude for samme problem, men efter mange overvejelser valgte jeg at skære et spær over i stedet for at lave loftlemmen mindre.
Det har jeg bestemt ikke fortrudt! Selv om det var meget besværligt fordi det jo kræver aflastning og etablering af en udveksling, så belastningen fordeles til de nærliggende spær.
Det er nok det sikreste at spørge en håndværker om råd. Som Håndværkeren foreslår.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
csteinod.

Det kan du godt gøre, men din trappe bliver meget stejl, gør den ikke det?
Du kan måske skrue nogle vinkler på (udvendig side) af din loft-trappe, det skal nok holde.
Næsten u-behageligt stejl, vil jeg da u-middelbart mene.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Forstår godt at det er noget "r*v", var i samme situation og stod og ærgrede mig over at std. mål aldrig passede hos mig altid 120 x XXX på tilbud. Hos knud larsen byggecenter i hvidovre havde de en der var næsten 1000 kr. billigere end samme trappe hos XL byg.

Jeg endte på 1600 kr. og så gav indkøbsforeningen lige 9% retur.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af PeterR på 02 okt 2009 11:55

Jeg endte på 1600 kr. og så gav indkøbsforeningen lige 9% retur.



Er det en vi andre også kan blive medlem af

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
hov - jeg havde slet ikke set at der var svar her :-) Jeg beklager min uopmærksomhed..

Der er endnu ikke kommet en afklaring på "problemet", men jeg har snakket lidt løst og fast med folk om det.
Jeg tror det ender med, at jeg monterer den på den anden led, et andet sted i huset. Så skal jeg bare finde en måde at kompensere for at spærafstanden er ca 100cm og trappen kun er 70 bred.. - nogle ideer? :-) hvad plejer man at gøre?

/cs

Du kan jo lave nogle klodser på 150 mm 4 stk hvis jeg har for-stået dig ret, dem fast-gør du i hvert hjørne, det må være til at løse.

Mvh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvis det er så enkelt, ja så burde jeg kunne finde ud af det :-)

/cs

Hej.

Det var bestemt ikke for at lave sjov eller andet negativt, langt-fra har måske ikke evnen til at visuali-sere et problem/opgave, så det er slet ikke min stil.
Det er mange gange nemmere at løse en opgave hvis man står over for den, så kan man jo handle der-efter, så undskylder hvis jeg har trådt dig over tæerne.

Venlig hilsen maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
nej - jeg tog overhovedet ikke anstød af det - jeg var bare ikke helt klar over at det var så enkelt..

/cs

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis