Varmvandsbeholder Vs. Varmeveksler

Vi har en varmevandsbeholder i vores hus til det varme vand. Det bliver varmet op med fjernvarme. Det bruger jo noget fjernvarme og varme den op hele tiden, og jeg synes i forvejen vi bruger meget fjernvarme. Der sidder en termostat til beholderen så jeg kan skrue op eller ned for hvor varmt vandet skal være, og det er vel klart at jo højere den er skruet, jo varmere bliver vandet/holder længere, men så bruger det jo også mere varme. Ville det være billigere at sætte en varmveksler op istedetfor? Ville man spare noget på fjernvamen der? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær opmærksom på at der kan være nogle værker som ikke tillader gennemstrømnigsvandvarmere.

Allan
Svaret er: Ja, selvfølgelig vil det være en del billigere at sætte en veksler op der kun varmer vand når det bruges og ikke bruger en masse krudt på at holde vandet varmet op til x grader 24 timer i døgnet 365 dage om året. Allan har ret : Det er ikke alle fjernvarmeværker der kan følge med i spidsbelastning og derfor er det ikke alle steder vekslere er tilladte, desværre. Her hvor jeg bor ( Århus ) kan man få et mindre tilskud fra fjernvarmeværket hvis man udskifter sin varmtvandsbeholder til en veksler fordi det er en god og miljø-rigtig ting at gøre. Når vi taler varmtvandsbeholdere er det osse værd at bemærke risikoen for legionella-forgiftning hvis temperaturen ikke holdes højt nok. Der er ca 20 mennesker der dør årligt af legionella i DK så det er absolut værd at tage i betragtning :-)
mit næste spørgsmål er så hvad det koster at få sat sådan en op? bare en ca pris..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Du skal regne med ca. 8000 kr, varmeveksleren koster ca. 5000, og så skal der laves noget rørarbelde
Før du går helt i sparemode skal du overveje din familiere situation. Jeg har selv en ganske lille beholder somsikrer at man kan bade ca. 15 minutter. I kraft af at vi har to teenagere boende er jeg ganske overbevist om at den begrænsede kapacitet har sparet os for en masse penge gennem årene. Specielt fordi jeg har måttet lægge øre til en del beklagelser over at bade ikke er længere hjemme hos os.

Hilsen
Allan
altså vi er da også to voksne og 2 børn (2 og 4) så de bader ikke så meget endnu Men for mit vedkommende er det mere for at spare på fjernvarmen, hvis der er noget at hente

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej

Før du kommer for langt skal du lige kontrollere at fremløbet på fjernvarmen er varm nok. Varmtvandsbeholderen kan nå næsten samme temperatur som fjernvarmen. Modstrøms vekslerene ligger sig ca 10 grader under. Mange steder ikke noget problem, men i givne områder kan det være problematisk. Men spørg evt naboer og fjernvarme værkets smed.

Angående prisen, så gav jeg 4100 for en "stor familie" veksler, og smeden satte den op på 30 min. Men arbejdet vil selvfølgelig afhænge af hvor tilgængelige de eksisterende rør er + besværet med nedtagning af beholderen. Mit skud vil være 6-10 k

 /M

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis