ekspandernede mørtel

Hejsa

I forbindelse med indlægning af ny murerpap i min væg, så er jeg blevet anbefalet at bruge en ekspanderende mørtel, når den udkradsede/skåret fuge, skal fyldes op igen. Det så jeg sikre mig at jeg ikke får sætningskader efterfølgende. Jeg vil tage en meter ad gangen og lave 10 cm overlap på murepapet.
Kender i til hvem der laver ekspanderende mørtel, eller skal jeg bruge en alm. opmuringsmørtel? Huset er fra 1908 så der er nok ikke cement i den nuværende mørtel.

mvh. Niels Chr.


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
da dit hus er fra 1908 er der sikkert ingen sokkel under måske 3 skifte i jorden ca. 20 cm eller kampsten.
Hvis din fure er meget porøs så når du piller sten ud falder den næste række os ud.
hvis stenen kan holde af sig selv skal du gøre bagmuren ræn og tjære bagmuren fast og samlingerne.

hvis det kan lade sig gøre skal du være meget omhyggelig med at mure det sammen med

dette er et rigtig godt råd med affaring

men sætningrevner kan opstå selv om det udføret korrakt med føgene forskriftn da det er et gammelt hus
Hejsa

Jeg håbede på ikke at skulle tage hele sten ud. Håber at kunne få hele fugen fjernet med barjonetsav og en murstensklinge. Jeg vil gå skånsomt til værks.
Jeg forstår ikke helt beskrivelsen omkring rengøring af bagmuren og eftefølgende påføring af tjære? Skal jeg komme tjære på under terrænniveau? Hvad menes med samlingerne?
Er der nogle som har en ide til hvordan jeg nemmest fugter murestenen, så det bliver lettere for mig at fylde den nye fuge i uden at stenen suger alt vand ud af mørtlen inden den "lander"

mvh.
Niels Chr. Nielsen

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis