dimensionering terasse

Hej jeg skal bygge en overdækket terasse, 4,5 x 5 m , der kommer let tag på, 16mm
twinlite termo. Jeg har kun plads til 100mm spær, og havde tænkt mig 100 x 60 x 4 firkant aluminiumsrør, spærrene er 4,5 m med et fald på 15 cm. Er der nogen der kan fortælle mig om det er stærkt nok.
Venlig hilsen

Jimmy
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu tager jeg udgangspunkt i 50x100 spærtræ. Hvis du sætter dem med 60 cm i mellem og et let tag (maks 25 kg/kvm) må de kun være 2.1 m i længden. Skal du have et spær på 4,5 mmed 60 cm imellem skal spærene være 75x200 cm.
Er det frit spænd på 4,5 meter og ikke noget udhæng på den anden side af bæringerne/remmene?

Jeg ville ikke løbe an på den konstruktion, ved 4,5 m frit spænd uden modvægt, hvis jeg ikke ville tåle noget nedbøjning.
Hvad med at lægge 2 rør side om side og svejse dem sammen. Det bliver godt nok kostbart.
Hvor langt regner du med immellem spærene? 60 cm?

Med venlig hilsen
ktm

 

Frit spænd, intet udhæng og 1m imellem spærene.

Venlig hilsen

Jimmy

jeg vil sige du er helt ude på grænse af hva sådan en aluprofil kan klare .. tænk lige på der kommer sne engang imellem....

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Du kunne jo også bruge nogle RHS stålprofiler i samme dimension. De er både stærkere, stivere og sikkert billigere.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis