Cirkulationspumpe.....

Hvor stor skal en cirkulationspumpe være ???

Har et hus på 200m2 med 1 sal. Lige nu sidder der en Grundfoss ups 25-40. Skal ha tilføjet endnu en gulvvarmekreds. Har ret svært ved på nuværende tidspunkt at få udluftet anlæget for mig virker det som om at pumpen ikke levere højt nok tryk. Eller er der noget andet galt ???

Martin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Nu er det ikke mange oplysninger om anlæget du giver. Men som hovedregel må du må ikke have pumpen kørende når du udlufter. Husk også at åbne alle ventiler ved udluftning.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvor gammelt er anlægget. Er det en kombination af ældre rør og evt. nyere gulvvarmekredse. Har selv en tilsvarende pumpe i et hus på knap 200 m2. Efter montage af gulvvarme i badeværelserne og montering af et par ekstra radiatorer, havde vi også lidt udfordringer med at få flow i systemet.

VVS'eren fjernede overløbsbeholderen, reducerede flow på gulvvarmen og satte trykekspansion på, hældte en dunk kølervæske på systemet - og siden har pumpen kørt på trin 2 (men er nu langt om længe ved at give op og skal skiftes med en Alpha).

Udluftningen i ældre systemer kan tage lang tid - især hvis man (som jeg) ikke gider løbe rundt og lukke kredse af. Havde jeg plads til det, monterede jeg en automat-udlufter.


Mvh.

Jan R.
Man har en tabel der fortæller hvad en UPS 25-40 yder, disse 2 tal fortæller pumpens størrelse og bygge mål hos Brd. Dahl kan du få en lille bog der fortæller dig alt om pumper der er også en omsætnings tabel hvis man vil have en andet mærke pumpe op

Men med dit hus og første sal vil jeg mene en pumpe der yder 3 til 5 mvs = meter vandsøjle.

Luk alle dine radiatore fuldt op og tag den sidste radiator på dit anlæg luk luftskruen op og er skulle komme luft kommer der vand er der sansynligt ingen luft i men hav tålmodighed da dette kan ske meget langsomt

Jeg håber dette kan hjælpe dig

Leif Ø.
Google "grundfos webcaps" Der kan du slå alle informationer op om Grundfos pumper
Pumpen skal køre på fuld knald en halv times tid.

Så slukker du en times tid, lufter ud og kører med pumpen igen.
Vandet skal stå stille, for at luften kan finde op til luftskruerne.

Gulvvarmekredsen kan normalt gennemskylles med vandværksvand for at presse luften ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis