Tæt hus

Hej vi fik bygget hus i sommeren 2005 huset stod "færdig" 1/10 2005 allerede da vi flyttede ind kunne vi mærke at det trak ind over alt Bygmesteren/tømeren har været et utal af gange for at prøve at udbedre fejlen og han indrømmer også at der er problemer. fik taget en blowerdoor test jan 2009 der sagde at der kom 3,46 l/ s ind. De nye regler siger 1.5 l/s jeg ved godt at vi kan bruge det meen alligevel hvor tæt kan vi forlange huset 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej "Listo"
Først vil jeg lige påpege at de nye tæthedskrav først blev tilføjet bygningsreglementet i 2006. Da huset er bygget i 2005 vil det derfor ikke være omfattet af dem. Derfor skal du tilbage og se, hvad det gamle bygningsreglement sagde om den sag (i 2005). Det kan du læse om her: BRS-98. I det gamle bygningsreglement stod der kort fortalt, at bygningen skal konstrueres, så der ikke opstår træk. Som du beskriver jeres hus, lever det tydeligvis ikke op til disse krav.
Da i fik lavet blowerdoor testen, fik i da ikke også et bud på, hvor utæthederne er? Dette kan I jo starte med at forelægge tømren, hvis i da ikke allerrede har gjort det.
Såfremt dette stadig ikke fører til en løsning, vil jeg foreslå, at få en uvildig rådgiver ud, og give et bud på, hvad der i praksis kan gøres for at udbedre jeres problem. Jeg vil gerne stille mig til rådighed for dette. læs mere på min hjemmeside www.byggeraadgiveren.dk. Inden et sådant møde vil det være en god idé, at i grundigt notere jer, hvor i oplever træk, og i hvilke situationer det forekommer.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Tak for indlæget  ifølge termografi billederne samt egne observationer er hele over etagen piv utæt ( 1  1/2 plan hus )

svaret jeg efterlyser er om 3 l/s er acceptabel for huse opført i 2005 idet tømren siger at det er det man acceptere inden for brancen ???

Hej

Den er ikke nem den her, men som jeg plejer at sige til mine kunder: Bygninger har altid skulle været tætte (beskrvet i bygningsreglementer siden 1972), men i erkendelse af at det er de ikke, så har man nu beskrevet hvor utætte de må være.

Som jeg ser situationen skal der sandsynligvis en retssag med syn og skøn til, og så afhænger det af argumenterne og dommerens afgørelse.

Min erfaring siger mig at hvis du skal opnå en tæthed efter nutidens krav i en sådan bygning, er det med stor sandsynlighed ned med det meste af den indvendige konstruktion, og så mere eller mindre starte forfra.

Jeg har faktisk haft flere sager på det sidste hvor alle lofter skal demonteres og opbygges forfra med ny dampspærre o.s.v.

hej

igen tak for svaret, men er det ikke forkert af tømreren samt arkitekten der testede huset og sige  jeg sitere " i vores branche mener man at 3 l/s pr m2 er i orden for boliger opført før 2006".
Det hænger da ikke helt sammen med at huse efter gammel bygnings reglement også skulle være tætte ?? 

lige en tilføjelse hvis vi vil køre en sag hvor store er vores chance så for at vinde
Annonce
Hej

Min umiddelbare vurdering er, at det nok er meget vanskeligt at vinde en sag, selv om jeres hus ligger i den forkerte ende af skalaen, da det nok er nemmere at finde eksempler på tæthedsresultater der ligner jeres, end nogen der opfylder de nye tæthedskrav.

Jeg har dog udført tests på huse opført i samme periode som jeres ,der overholdt de nye tæthedskrav, uden at håndværkerne havde gjort anderledes end de plejede.

Hvis i kan få jeres forsikringsselskab til at dække advokatomkostninger i en retssag, kunne det jo være spændende at høre resultatet, men det er en sej omgang at skulle igennem.
Hej
Ja det blir en sej omgang men vi har sådan set allerede en stævning liggende klar til at sende afsted for vi syntes sådan set at det er forkert at lade tømreren "gå fri".det er jo trods alt os som har betalt for byggeriet. spørgsmålet er jo bare hvor store chancerne er for at vinde.
Men er det ikke forkert at sige at 3 l/s pr m2 er godt nok når nu der står at et hus skal være tæt.
Og forsikringen hjælper m. sags omk.
Hej Listo

Jeg vil bare gerne lige bakke Orla Nautrup op. Der har gennem tiden desværre være meget byggesjusk i branchen. Når der, så er mange håndværkere der alle laver byggesjusk på nogle områder, er det jo nemt indbyrdes, at få en fælles forståelse for, at deres arbejde er "godt nok". En af disse områder, har netop været dampspærrens tæthed, hvor der godt nok blev stat dampspærre op rundt omkring, men de var typisk også lige så hullet som en si. Dette har dog aldrig været officielt accepteret i branchen. Det er jo heller ikke de håndværkere der har udført arbejdet der skulle leve i husende efterfølgende. - Så hvem er det lige der skal definere om noget er godt nok.
En af årsagerne til, at de nye tæthedskrav blev indført i 2006 var ikke, fordi der ikke var tætheds normer i forvejen, men fordi håndværkerne ikke kunne finde ud af, at leve op til dem.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis