Renovering af køkken

Halløj venner, jeg skal renovere køkken. Og have trukket lidt nyt El. Jeg har bare en forespørgsel.
I den ene side af køkkenet skal der være opvaskemaskine, samt indbygningskogeplader oppe over. Og over på den anden side skal der være Indbygningsovn, MIkroovn, og så er der køleskab men det kører på alm 230 V.
Mit spørgsmål er så om det er bedst at bruge 2 stk 13 A grupper. En enkelt gruppe til Mikroovn og indbygningsovn, og så den anden til INdbygnings kogeplader og opvasker ?
Indbygningspladerne bruger 7,2 kw, og opvaskeren bruger vel hurtigt 2 kw. Men må den køre på 16 A en opvaskemaskine, hvis ledningen er 1mm2 må den vel ikke.

Hilsen @nden
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, ikke for at være lyseslukker, men din elektriker burde vide dette. Det er ikke noget man selv må lave.

Har også lige fået lavet køkken med nyt el. Der er til kogepladen, som trækker 7,4 KW, trukket kabel fra 16A stikket. Der bruges kun 2 af de 3 faser (så du kun får de 230 V). Det samme er trukket til ovn og opvaskemaskine.
Hvis man er igang. Så rigeligt med grupper.

En til stikkontakter. Gerne flere til opvaskemaskine, kogeplade og ovn. Lillemor plejer at blive sur når jule-gåsen for sikringerne til at springe fordi alle kogepladerne er i gang og opvaskeren og er det.

Hvis man ikke er stærk i EL. Så få også elektrikkeren til at sluttet opvaskemaskine, kogeplade og ovn til. Træls at brænde det hele af fordi man har byttet om på ledningerne.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Og stå fast på, at få rigelig med grupper, som thomas.29 er inde på. Elektrikere er som regel meget tilbageholdende med at ville sætte rigeligt op. Det koster så forsvindende ift det samlede projekt, og bagefter er det så behageligt, at kunne tænde for alt, når det er nødvendigt.
Og jo man vasker op samtidig med at man også steger, braser, microbølger, fryser, køler og koger!!
Sæt rigtig mange stikkontakter op, så du undgår forlængerledninger, der pludselig havner i maden, ryger i blenderen eller bliver brændt på varme plader. Varme plader undgår du i øvrigt når du bruger induktionskomfur, som er det absolut eneste rigtige!

God fornøjelse med det spændende projekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan kun give jer ret i, at man skal have nok stik. Jeg har ca. 7 meter bordplade i alt, og der er 5 dobbeltstik fordelt ligeligt. Derudover er der dedikeret et stik til mikroovn i et skab.
Takker for alle de gode svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis