Hvorfor AB92

Hej

Vi skal have renoveret vores hus for ca. 650.000. Den håndværker vi først have udset os, vil ikke være med alligevel, da vi har krævet det skal være ifølge AB92. Han har ikke råd til at hensætte den sum AB92 kræver i et år, han gør det normalt kun ved byggeri over 1 mill.

Så er mit spørgsmål, hvad er det egentlig vi får ved at det skal være AB92?

Ovenstående er ikke et spørgsmål om han går konkurs, det er sikret på anden vis, men alene hvad fordelen er ved AB92

Med venlig hilsen

P.O.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at læse din post igen. der mangler noget man skal sammenligne AB92 med.

Jacob
Hej Jacob

Tror ikke jeg forstår hvad du mener. Hvis der ikke benyttes AB92, så bliver det en almindelig kontrakt, indeholdende hvad der skal laves, med hvilke materialer, hvornår det skal laves og hvornår betalingerne skal falde.

Såvidt jeg har forstået, giver AB92 eksempelvis en 5 års garanti, men hvad er der af andre fordele ved AB92, i forhold til bare at lave en standardkontrakt

P.O.

AB92 er et sæt spilleregler der angiver hvordan og hvorledes byggeriet skal forløbe - især hvad tid og økonomi angår. Dels skal du stille sikkerhed overfor din entreprenør at du er i stand til at betale entreprisesummen og dels skal din entreprenør stille garanti for at han kan gennemføre byggeriet - herunder en sum penge til eventuelle fejl og mangler ved ét- og femårs gennemgangen.

Så kort får du og din entreprenør en sikkerhed for at projektet kan gennemføres som ønsket. Naturligvis mod en merpris.

At din entreprenør ikke ønsker at udføre arbejdet efter AB92 tolker jeg som enten uvidenhed eller useriøsitet. Find en anden.

Men I har krævet at byggeriet skal udføres efter AB92 uden at vide præcist hvad det indebærer?

Hej Steinaa

Nej, jeg kender ikke AB92 i detaljer, men arkitekten m.fl. synes det er en god ide. Som du selv er inde på indebærer det en merpris, og det er så op til mig, at vurdere om det er det værd.

Jeg bilder mig selv ind, at jeg kan udforme en kontrakt, så jeg er sikret, at jeg får lavet det jeg ønsker, og jeg heller ikke kommer til at betale for mere end det. Det er de penge der bliver afsat til gennemgang/eventuel udbedring, jeg ikke rigtig kan skrive mig ud af i kontrakten.

Min fornemmelse er (er næsten sikker), at håndværkeren hverken er useriøs eller uviden. Hans problem er, at han ikke har råd til at hensætte de penge i et år. Han kan sandsynligvis ikke få banken til at stille en bankgaranti, og det er her det reelle problem er som jeg ser det. Men skyldes det bankernes strammere kreditpolitik, eller han ikke er velkonsolideret (nok en kombination), men forholdsvis nystartede firmaer er jo sjældent velkonsoliderede, og velkonsolideret eller ej hænger nødvendigvis ikke sammen med håndværkerens evner (ihvertfald ikke som håndværker)

Men som nævnt, er det jo så op til mig at vurdere fordele/ulemper, risiko/pris osv., og når jeg er i tvivl spørger jeg andre

Derfor, hvad giver AB92 af fordele ud over et ensartet aftalesæt, 1/5 års gennemgang og deponerede penge til gennemgangen...

Og som jeg læser det, er der jo ingen garanti ved AB92 ved eventuel konkurs.

Om du laver din egen kontrakt eller anvender AB92 er underordnet - med AB92 er der blot fra start taget højde for alle de typiske problemstillinger.

Men jeg vil anbefale dig at smutte på biblioteket og søge efter "AB92 for praktikere". Den giver en udemærket gennemgang af hvad betingelserne indeholder.

Hvad angår konkurs er det jo netop derfor entreprenøren skal stille en garanti der sikrer at byggeriet bliver gennemført, så via AB92 burde du være godt sikret.
Annonce

Hvis din entreprenør ikke har råd til at stille en sikkerhed på små 100.000,- under byggeriet, hvordan kan du så være sikker på at han har råd til at betale/lægge penge ud til indkøb af materialer til projektet?

1 år efter aflevering vil sikkerheden blive nedstillet til 2 pct. altså ca. 13.000,-. Det burde efter min menning selv en lille mester kunne klare....

Men du kan jo bare lave en fravigelse med hensyn til sikkerhedstillelse i ab92, og så køre resten af projektet i henhold til ab92. Men du vil jo selfølgelig ikke være dækket så godt ind.
Hej

Jeg må indrømme at jeg kun har brugt AB92 en gang til noget arbejde jeg skulle have lavet - så jeg har ikke den store erfaring med det. Men inde i mit hoved får det alle alarm klokker til at ringe, hvis en håndværker ikke vil benytte sig af AB92 til et så stort projekt. Jeg ville aldrig benytte mig af den håndværker. Men det er bare min personlige mening. Kender du ham, eller har du fået ham anbefalet af andre?

Mvh
/Thomas
Hej

Thomas Jeg har fundet ham efter henvisning, ikke decideret anbefaling, fra andre.

Det er ikke fordi han ikke vil benytte sig af AB92. Det vil han faktisk gerne. Det er OK med ham, at der i kontrakten står, at der arbejdes efter AB92, dog med undtagelse af at deponere 15%.

Da han fornemmer min usikkerhed, har han selv foreslået, at der laves syn og skøn løbende eller efter endt projekt, som han betaler. Jeg må selv vælge hvem, der skal forestå opgaven. Hvis det efterfølgende viser sig det ikke er i orden, er det den der har udført syn og skøn som hænger på den, og hvis det er et veletableret firma jeg får til det, er jeg vel dækket ind ligeså godt (eller bedre) end ved et mindre håndværksfirma.

Jeg har efterfølgende talt med hans bank. De vil ikke afvise, at stille en bankgaranti, hvis han spurgte, de ville dog betinge sig et tættere samarbejde med ham. De kunne hverken sige positivt eller negativt om ham, for han har stort set kun henvendt sig den gang han startede sit firma, ellers har han klaret sig selv – som de sagde.

Endelig kan oplyses, at vi har aftalt betaling i rater efter færdiggjorte delprojekter (eksempelvis lev. og isætning af vinduer, opmuring af mur, lægning af tag osv.). Så han får jo ikke en pose penge han kan stikke af med, og skulle han gå konkurs er der ingen betaling, for så er det ikke færdiggjort.

P.O.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis